رئيس التحرير
محمود المملوك

"دكتور" يستغيث في بث مباشر على فيس بوك: "مستقبلنا هيضيع بسبب تاجر بودرة" (فيديو)

صاحب الفيديو
صاحب الفيديو

تداول مستخدمو مواقع التواصل الاجتماعي بثًّا مباشرًا لصيدلي نشره عبر حسابه على موقع التواصل الاجتماعي فيس بوك، زعم خلاله قيام بلطجي يدعى "محمد رضا" بالتعدي على والده والبصق عليه أثناء جلوسه أمام صيدلية يمتلكها في منطقة السنبلاوين التابعة لمحافظة الدقهلية.

 


وتحدث الشاب بحرقة وبكلمات مخنوقة مطالبًا الجهات الأمنية والمعنية بسرعة القبض عليه تحاشيًا لوقوع مواجهة بينه والبلطجي "بائع البودرة" والذي قال إنه معروف لجميع أهالي السنبلاوين باعتياده بيع المواد المخدرة، وأنه سبق القبض عليه.
وقال في البث المباشر: "أنا مش خايف منه بس مش عايز اتحط في مواجهة مع واحد بلطجي وبيبيع بودرة.. إحنا متعلمين ومصروف علينا وطلعنا دكاترة.. أنا بطلب من كل الناس تساعدني".


تابع الشاب في استغاثته، "المفروض  أني أتحول لبلطجي، أنا بجهز في الصيدلية بتاعتي ووالدي قاعد قدام البيت وفيه تاجر بودرة معدي قدام الصيدلية تف على أبويا .. المشكلة إن الشخص ده غدار وييجي عند البيت يتخانق معانا.. والدي محترم وإحنا مش بتوع خناقات.. البلطجي ده غدار.. إحنا متعلمين ومش عايزين مستقبلنا يضيع".


وطالب الشاب الجهات المعنية بسرعة التحرك للقبض على المتهم والتحقيق في الواقعة ومساعدته.
وحاول "القاهرة 24" التواصل مع الشاب لمعرفة حقيقة تلك الادعاءات، لكنه لم يستجب فيما يتداول رواد مواقع التواصل الاجتماعي الفيديو على نطاق واسع.