الجمعة 26 أبريل 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

"أنا مصر اللي من غيري.. ميزان الدنيا دي يختل".. كلمات أغنية "الكينج" في موكب نقل المومياوات

محمد منير
فن
محمد منير
السبت 03/أبريل/2021 - 05:05 م

يشارك الفنان محمد منير “الكينج” اليوم، بأغنية ضمن موكب نقل المومياوات، الذي ينتظره العالم ليشاهد الحدث الأكبر وهو نقل 22 مومياء من ملوك مصر إلى المتحف الجديد بالفسطاط.

وأعرب “الكينج” محمد منير عن سعادته بالمشاركة في هذا الموكب المهيب، خاصة أن كلمات الأغنية تعبر عن الفخر بالفراعنة وبتاريخهم.

وتقول كلمات الأغنية: “أنا اللي عمري يوم كليت ولا مليت.. أنا اللي في وش زمني وقفت ولا اتهزيت.. أنا الفكرة اللي عايشة سنين.. أنا الموضوع.. أنا الصوت اللي وقت الصمت كان مسموع”.

ويقول المقطع التالي: “بداية كل شيء موجود.. سنين والمستحيل تتعد.. حضارة عمرها ممدود.. تاريخ عمره بعمر الأرض.. أنا الشمس اللي بعتت نور.. ونورت الطريق للكون.. أنا مصر اللي من غيري.. ميزان الدنيا دي يختل”.

محمد منير وأمير طعيمة وهشام نزيه

غناء “الكينج” محمد منير في موكب نقل المومياوات اليوم

أما المقطع الأخير من الأغنية فيقول: “حروف اسمي في أول فصل.. في كل كتاب وكل زمان.. أنا كل الفروع والأصل.. وليا أثر في كل مكان.. أنا الشمس اللي بعتت نور.. ونورت الطريق للأرض”، وهي من كلمات أمير طعيمة، وألحان هشام نزيه.

وقال “الكينج” محمد منير خلال مداخلته الهاتفية لبرنامج “عظمة يا فن”: “أنا فخور إني بشارك في حدث عظيم زي موكب نقل المومياوات، عيشت طفولتي ما بين الآثار، ولما كبرت عرفت إني اتربيت رباية ملوكي، وسعيد جدًا بترشيحي للعمل دا”.

وأردف الكينج: “سعيد جدًا بمشاركتي بحنجرتي في الموكب بكرا، ومعلش بنعوق المرور عشان الفراعنة العظماء، أنا فخور وكل زمايلي المشاركين في العروض اللي هنشوفها بكرا، وفخور إني هشارك بحنجرتي ودا أحلى ما هقدمه، مبروك على مصر، العالم كله مستني”.

تابع مواقعنا