رئيس التحرير
محمود المملوك

يسرا من حفل نقل المومياوات: “القدماء المصريين عظماء حتى بمعايرنا النهاردة”

القاهرة 24

ألقت الفنانة يسرا كلمة أمام الرئيس عبد الفتاح السيسي بحفل نقل المومياوات الملكية لمتحف الحضارة الجديد بمنظقة الفسطاط، مؤكدةً خلالها على عظمة القدماء المصريين وقدرتهم على إبهارنا حتى يومنا هذا.

وقالت يسرا: “عظماء.. معجزة القدماء المصريين إنهم عظماء حتى بمعايرنا بتاعت انهارده.. بكل التطور اللي حققناه بالعلوم والفنون ولسه الحضارة المصرية القديمة قادرة على إبهارنا بكل غموضها وأسرارها اللي كل يوم بنكتشف فيها سر منها جديد”.

وتابعت: “لحد انهارده لسه اكتشفاتها بتسمع في الدنيا كلها.. لسه لما بنسافر لأي مكان ونقول إننا مصريين عيون الناس بتلمع ويقولوا بكل حماس مصر أرض السحر أرض الجمال أرض التاريخ.. كل شعوب الأرض لما بتدور على جذور الحضارة بتيجي عندنا هنا في مصر أم الدنيا”.

وظهرت يسرا أثناء العرض الفني، مرتدية فستانًا فرعونيًا أبيض اللون، مع تاج ملكي، وذلك على هامش الأداء الموسيسقي للأوركسترا.

وبدأت الفعالية منذ دقائق قليلة بحضور الرئيس عبد الفتاح السيسي، وستشهد مصر حدثًا جليلًا من نقل المومياوات الملكية، والتي يضم 22 مومساء تواجدوا بالمتحف المصري لقرابة قرنًا من الزمان، وسيتم تغطية الحدث من قبل 400 قناة تلفزيونية، مع ترجمته لـ14 لغة.