رئيس التحرير
محمود المملوك

كلاكيت تاني مرة.. التفاصيل الكاملة لـ"خناقة" نشوى مصطفى وميار الببلاوي (صور)

ميار الببلاوي ونشوى
ميار الببلاوي ونشوى مصطفى

تصدر الخلاف الدائر بين الفنانتين نشوى مصطفى وميار الببلاوي، مواقع التواصل الاجتماعي، حيث هاجمت “الببلاوي” الأعمالَ الفنية والفنانين في الموسم الرمضاني الماضي، لكنها قررت الظهور في الموسم الرمضاني المقبل 2021.

وكتبت نشوى مصطفى رسالة غير مباشرة لميار الببلاوي تنتقدها بها، عبر حسابها الشخصي بموقع التواصل الاجتماعي “فيس بوك”، قالت فيها: "السنة اللي فاتت في نفس التوقيت، زميلة عزيزة محجبة قالت نصًّا، أي ممثل بيشتغل في رمضان حرام عليكم سيبوا لنا رمضان نتعبد فيه، واستعدت الناس على زمايلها اللي بيمثلوا مسلسلات رمضان، وزعلت مني لما دخلت عاتبتها، الدهشة إنها السنة دي مشتركة في مسلسل بتمثله دلوقتي حيتذاع في رمضان، ربنا يوفقها”.

نشوى مصطفى على الفيس بوك

وردت ميار الببلاوي عليها عبر حسابها بـ"فيس بوك"، وقالت: “اتفاجئت من بعض المتابعين ليا على فيس بوك بعتولي إسكرينة بكلام منشور من زميلة محترمة بتروج إشاعة، معرفش إيه مصدرها ولأن مش متابعاها، للأسف ماخدتش بالي، أنا معرفش هي بتتكلم عن إيه بس أنا لا تعليق، ولازم كلنا نفهم أن محدش بياخد رزق حد، وكله بإيد ربنا واحترامًا لروح الزمالة اللي بينا، والأيام الفضيلة اللي إحنا فيها، لا تعليق على كلامك وأتمنالك الهداية”.

ميار الببلاوي على الفيس بوك

قصة الخلاف بين نشوى مصطفى وميار الببلاوي

وبدأت قصة الخلاف بينهما منذ عام، بسبب الراقصة دينا، حينما صرحت وقتها أنها مضطرة إلى الذهاب إلى لوكيشن التصوير الخاص بالمسلسل الذي تشارك فيه رمضان 2020، بالرغم من انتشار فيروس كورونا، وصدور قرارات بمنع التجمعات.

وأعادت حينها ميار الببلاوي نشر تصريح الراقصة دينا، واستنكرت حديث الأخيرة، وقالت: "بجد مقدرين تضحياتكم الفظيعة في سبيل شهر ربنا، شهر الرحمة والمغفرة والصلاة والصوم والذكر إنكم مصممين تضيعوه علينا، كإن رمضانكم غير رمضانا أستغفر الله، كان رمضان مش هيبقى رمضان من غير المسلسلات والمسابقات واللهو اللي أغضب ربنا علينا”.

لتخرج نشوى مصطفى وترد على “الببلاوي” حينها، وطالبتها بعدم الإساءة لزملائها الفنانين، وإزالة صورة دينا وتصريحها، موجهة رسالة لها بأن تركز فيما تفعله وتتقرب من الله ولا تنظر لمن يلهيها عن عباداتها.

وأعربت “الببلاوي” عن تقبلها لنصيحة نشوى مصطفى لها، مؤكدة على حبها الشديد للراقصة دينا، ولكن ما دفعها لقول ذلك هي خوفها واحترامها لكل زملائها.