الجمعة 29 مارس 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

"سيدة الرزق الحلال": "بقالى 20 سنة مش بعرف أثنى رجلي.. وبشتغل عشلان عيالى أيتام"

  سيدة الفلوس الحلال
تقارير وتحقيقات
سيدة الفلوس الحلال
السبت 24/أبريل/2021 - 12:41 م

قالت الحاجة رضا، والتى تصدرت مواقع التواصل الإجتماعي بعد فيديو مذيع الشارع أحمد رأفت بعد تقديمه هدية مالية ،  أن بسبب عملى أكثر من وردية أصيبت بمضاعفات فى قدمي، وأصبحت غير قادرة على ثناء رجلي منذ 20 عاماً.

وتابعت:" محدش يعرف الهم غير صاحبة، الشيلة كانت تقيلة، وكنت بسعى خلف أولادي الأيتام، وعودت نفسى مأخدش حاجة من حد غير من الله عزوجل، بشتغل أكثر من وردية فى صناعة الفطير المشلتت والعيش علشان أربى عيالى بالحلال.

وأضافت خلال لايف "القاهرة 24" موقفتش على باب حد فى يوم من الأيام وقلت أدينى رغم المسئولية التى كانت على ظهري فى تربية ولادي الأيتام، والحمد لله كنت براعى ربنا فيهم، وأكسب رزقى من حلال لأن زوجى تركهم أمانة ليا.

وأوضحت:" الحلال مفيش أحسن منه، وأنا كنت بمشى بما يرضى الله، وربنا كان بيرزقنى من فضله، معايا 3 أولاد وبنتين، ظروفهم ضيقة لكن كل بقدر الله والحمد لله راضين.

وعن زاقعة"مذيع الشارع" قالت  كنت راجعة من الشغل، وكان معايا 7 جنيه، وكنت محتاجه فوقهم 2 جنيه للوصول إلى منزلي في منطقة ناهيا بالجيزة، وربنا كرمني بلا ترتيب”.

وتابعت : “أنا بشتغل ليا 30 سنة، عشان زوجي توفي وهو مريض وترك ليا 6 من الأيتام، كنت بسعى على رزقهم الحلال، وعندما تقابلت مع مذيع الشارع، وأعطاني الفلوس أصبت بحالة من الذهول، ورديت عليه أنت بتكلم جد.. طب هي حلال؟"، وهو رد عليا: «أيوه حلال مش هتكون حلال ليه؟، أنا كنت مترددة عشان أنا ما شقتش بيهم».

وأختتم حديثها: "أنا أولادى شقيت عليهم، وبقول يارب لا تحوجني لحد، وبشتغل كل يوم، وأستيقظ يومياً كل فجر للعمل وصناعة المخبوزات وبيعها في نادى الجزيرة".

 

تابع مواقعنا