الجمعة 19 أبريل 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

من الصحافة للدليفري.. رحلة إيمي لتصبح أول سائقة توصيل طلبات للمنازل في مصر (صور)

إيمي آدم
تقارير وتحقيقات
إيمي آدم
الثلاثاء 27/أبريل/2021 - 09:57 م

"أنا مقتنعة كويس جدًا أن الست تقدر تشتغل أي حاجة".. هكذا بدأت إيمي آدم حديثها عن عملها الذي تحقق من خلاله سعادتها وتحقيق ربح جيد إلى حد ما، حيث تعمل إيمي سائقة توصيل الطلبات للمنازل بـ"مدينتي" بالقاهرة الجديدة، وتتلقى الطلبات عبر تطبيق "الواتس آب"، وتقوم بشرائها ثم توصيلها إلى المنزل، حيث بدأت العمل منذ شهر تقريبا.


بداية الفكرة



"أصلا أنا كنت صحفية ومعدة برامج تليفيزيونية.. بس تركت المجال منذ 4 سنين"، تقول إيمي إنها عملت في مجال الإعلام وخاصة الصحافة، فضلا عن عملها كمعدة لأحد البرامج التليفزيونية، ولكن عندما تركت المجال انضمت لجروب على “فيس بوك” يسمي "باب رزق على السعادة"، وفكرت آنذاك العمل كدليفيري وتوصيل احتياجات المنزل وتوصيلها للستات اللي قاعدين معايا في نفس المنطقة.



"بعملهم شوبينج في أي سوبر ماركت بالكومباوند"



فيما عبرت إيمي عن مشقتها وتعبها في هذا العمل، فيما يخص عدد الساعات حيث تعمل من الساعة الثامنة صباحًا حتى الساعة العاشرة مساءًا، قائلة: "أول ما بيجيلي أوردر أقوم واخده العربية وأروح السوبر ماركت اشتري الحاجة اللي العميل محتاجها وأروح أوصلهاله لحد باب البيت والشقى في الموضوع إن ساعات بشتري كراتين مياه وشنط كتير وتقيلة صعب على أي بنت أنها تشيلها بس خلاص اتعودت وحبيت الموضوع".



 

"ساعات كمان بشتغل أوبر" 


مستكملة حديثها أنها في أوقات كثيرة يطلب منها العميل توصيل أطفالها للدروس أو المدارس فتقوم صباحًا بتوصيل الأطفال للمدرسة وتنظيرهم حتى انتهاء اليوم الدراسي وعودتهم إلى منازلهم مرة أخرى".


"الشغل مش عيب"


"أنا حابه اللي أنا بعمله، بس محتاجة بنات تشتغل معايا عشان أنا شغالة لوحدي، ومش أي بنت تقدر تشتغل دليفيري، والمكسب ده بتاع ربنا كل يوم برزق، والحمد الله الدنيا ماشيه".



"هعمل أبليكشين"



واختتمت إيمي، حديثها أنها تسعى خلال الفترة القادمة بعمل أبليكيشن على الموبيل لتلقي الطلبات من خلاله، حيث من الأسهل عليها أن تتلقى هذه الطلبات الكثيرة.

ووجهت رسالة للفتيات قائلة: “تقدروا تشتغلوا الشغلانة اللي انتو حابينها وتقدروا تعملوا المستحيل”.
 

 

 

 

تابع مواقعنا