رئيس التحرير
محمود المملوك

ربيع ياسين: أنا ضد ضم الشناوي للمنتخب الأوليمبي.. وكهربا ليه دماغ تانية

ربيع ياسين
ربيع ياسين

علق ربيع ياسين المدير الفني لفريق بتروجيت ونجم الأهلى الأسبق، على فكرة اختيار محمد الشناوى للمشاركة في أوليمبياد طوكيو، ورحيل موسيمانى عن القلعة الحمراء.

وقال ربيع ياسين خلال تصريحات إذاعية: "موسيمانى يسير بخطى ثابتة ولكن الأداء غير مرضى لجمهور الأهلى، وبطولة إفريقيا لن تكون سهلة، البطل لازم يكون مستعد".

وأضاف ربيع ياسين: "موسيمانى لازم يكمل في الأهلى حتى لو الفريق خرج من دور الثمانية، الأهلى لايتعامل بالقطعة".

وعن كهربا قال ربيع ياسين: "ليه دماغ تانية ولازم موسيمانى يحتويه نفسيا ويديله مباريات في الأوقات المناسبة وبإذن الله يبقى مطيع لأنه موهوب".

وعن المنتخب الأوليمبى قال ربيع ياسين: "شوقى غريب يجب أن يضم محمد صلاح وأحمد حجازى بس أنا ضد اختيار محمد الشناوى لازم محمد صبحى ياخد فرصته."

وأضاف ربيع ياسين: "مروان محسن لازم يكمل في الأهلى لأنه لما بياخد فرصة بيثبت نفسه، وحسين الشحات لسه قدامه كتير في الأهلى".

وعن بيراميدز علق ربيع ياسين: "صعب ياخد بطولة بالمستوى اللى احنا بنشوفه حالياً".

وعن خليفته في الملاعب قال ربيع ياسين: "محمد عبد الوهاب الله يرحمه".

وعن العمل في المنتخبات قال ربيع ياسين: "لن أتراجع عن قرار العمل في المنتخبات، أبذل مجهود كبير، ولن أكرر هذه المرحلة مرة أخرى في حياتى".

وعن الزمالك قال ربيع ياسين: "الزمالك مع كارتيرون لم يظهر بمستواه المعهود".

وعن رحيل رمضان صبحى عن الأهلى قال: "القلعة الحمراء هي الكيان الأصلى ومهما رحل من نجوم لن يتأثر النادى، شوفنا رحيل رمضان صبحى لم يؤثر على الأهلى وحتى لو رحل كل النجوم سيبقى الأهلى".