الجمعة 29 مارس 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

بعد تلقيه لقاح أسترازينيكا.. عمرو سلامة: "رعشة وصداع وإرهاق لمدة 3 أيام"

عمرو سلامة
فن
عمرو سلامة
الأحد 02/مايو/2021 - 12:00 م

كشف المخرج عمرو سلامة تجربته مع لقاح "استرازينيكا" المضاد لفيروس كورونا، بعد تلقيه أول جرعة من اللقاح، مطالبًا جمهوره بتلقي هذا اللقاح للحد من انتشار الفيروس.

وكتب عبر حسابه على موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك": "بعد التطعيم بعقار استرازينيكا بخمس أيام حرارة، رعشة، صداع، إرهاق عام، كل ده بشكل شديد جدًا  وإلى 3 أيام".

عمرو سلامة يكشف تجربته مع لقاح كورونا

وتابع: "بعدها بقيت كويس باستثناء شوية دوخة وإرهاق، وضيق تنفس بس بشكل أبسط، كل ده علامات إيجابية، بتقول إن الجسم مناعته بتحارب، وبتتعلم تقاوم الفيروس الحمد لله، في المجمل لو ده ثمن إن الواحد يكون في أمان بشكل كبير، وإنه يساعد في القضاء على الكابوس بشكل أسرع، فأنا شايف إنه ثمن مش غالي خالص".

وأضاف: "مع العلم إن كل اللي اعرفهم وإتطعموا، يا إما جالهم أعراض مشابهة أو أعراض أقل، وفي ماجلهمش أعراض خالص خصوصا كبار السن، برشح لكل الناس تدخل على موقع وزارة الصحة وتسجل".

وأكد: “أنا عملت كده وإستنيت دوري لحد ما جه، دون واسطة أو تسريع، إخترت بس مكان تطعيم عليه ضغط أقل، والموضوع ماخدش أكثر من ساعة، مستني دوري وأول ما دخلت ربع ساعة ومشيت”.

واختتم: "تحية لكل الدكاترة والأطقم الطبية، اللي على الجبهة في الحرب اللعينة ديه.. روح إتطعم، هتحس بأمان وتقلل عدد الناس اللي ممكن تعديهم من غير ما تحس، لحد دلوقتي في ناس بتموت كل يوم.. بالتوفيق".

تابع مواقعنا