السبت 20 أبريل 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

بعد نشر القاهرة 24.. "الوزراء" يستجيب لاستغاثة مواطن ويوقف إزالة أشجار شارع في الشيراتون

شارع الفريق كمال
كايرو لايت
شارع الفريق كمال حسن
الإثنين 21/يونيو/2021 - 02:46 م

استجاب مجلس الوزراء لاستغاثة مواطن يدعى أحمد صلاح، من خلال موقع القاهرة 24، نشر عبر حسابه الخاص على تويتر، فيديو مدته 1:26 دقيقة، يستغيث فيه برئيس الجمهورية ومجلس الوزراء، لعدم إزالة الأشجار من شارع الفريق كمال حسن علي في الشيراتون.

وعلق حساب رئاسة مجلس الوزراء، على تغريدة الشاب قائلًا: "مرحبًا يا أ. أحمد، نتمنى أن تكون على ما يرام، لقد استقبلنا شكواك منذ أيام، والجهات المختصة تحقق في الأمر مع الجهات المعنية كن مطمئنا".

وقال صلاح في الفيديو: "هو ده شارع الفريق كمال حسن علي، في مساكن شيراتون شارع فرعي جانبي مفيهوش أي عربات تمامًا، غير كل فين وفين، شارع سكني مليان بالأشجار، ومخطط له إن الأشجار والأرصفة دي تتشال الأسبوع الجاي".

وأضاف: "لو سمحتم شير للفيديو، أنقذوا سكان المنطقة دي من إزالة الأرصفة والشجر من الشارع، إحنا بنحاول نوصل صوتنا للرئيس عبد الفتاح السيسي، بنحاول نوصل صوتنا للنائب العام، ومعالي الوزير، عاوزين الفيديو يوصل ليهم بأي طريقة".

وتابع: "كل الأشجار اللي حضراتكم شايفينها في الفيديو هتتشال والسكان تتأذي، الشارع هيبقى خطر، العمارات هتبقي قبيحة، الناس خصوصيتها هتروح، لو سمحتهم شير للفيديو عشان نوقف اللي هيحصل قبل ما الناس اللي هنا تتأذي وساعتها هيكون فات الأوان".

تابع مواقعنا