الخميس 25 أبريل 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

هل شخصية القرموطي حقيقية؟ أحمد آدم يكشف سرًا عنها (فيديو)

القرموطي
فن
القرموطي
الجمعة 23/يوليو/2021 - 04:28 ص

كشف الفنان أحمد آدم كواليس شخصية "القرموطي"، والتي جسدها فى أكثر من عمل فني، مشيرًا إلى أنها لسيت شخصية حقيقية موجودة، ولكنها مزج منه لأكثر من شخصية لتظهر بهذه التركيبة فى النهاية.

 

وقال أحمد آدم خلال لقائه ببرنامج "مساء "dmc، للإعلامي رامي رضوان: "قدمت الشخصية فى بداية التسعينيات، وهي شخصية كنت بقلدها من أيام الإسكندرية، وهي شخصية غير حقيقية، والتركيبة كانت من أكثر من شخص، ومكانش اسمها القرموطي".

 

 

وأضاف: "كنت بتخيل مواقف أو تحصل مواقف بجد كنت بزود عليها واحكيها فى القعدات، لحد ما شافها أحمد بدر الدين، وقال الشخصية دى لازم يتعمل لها مسلسل، وقال لي والله لأخلي القرموطي زي شكوكو، وكنا بنصور وقتها مسلسل سر الأرض وظهر فيه القرموطي".

 

واستكمل: "وبعدها اختفيت منها شوية، وعملت القرموطي فى مهمة سرية وبعدها سلسلة أفلام للشخصية، وأنا حافظت على شخصية القرموطي، من أول ما بدأت أكون نجم سينما، عملت 5 أو 6 أفلام، وكل مرة يقولوا لي عاوزين القرموطي، وأنا اقول مش وقته".

 

واختتم حديثه قائلًا:" لحد ما جه معلش احنا بنتبهدل، وكنت مع يوسف معاطي وقولت له ماذا لو القرموطي يروح العراق ويقع مع بوش وصدام، ونحكي عن الحكاية دي، ومدام إسعاد يونس اتحمست للفكرة دي، وأنا كنت شايف الفكرة من قبلها".

تابع مواقعنا