السبت 27 أبريل 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

محمود الليثي عن ذكرياته مع الثانوية العامة: «جبت 92%.. وكانت قمة الفشل»

القاهرة 24
فن
الأربعاء 18/أغسطس/2021 - 11:01 ص

شارك الفنان محمود الليثي متابعيه بذكرياته مع نتيجة الثانوية العامة، بالتزامن مع ظهور نتائج طلاب دفعة الثانوية العامة 2021؛ ليشاركهم تجربته الخاصة التي كانت بالنسبة له ليست أفضل ما يكون.

ونشر محمود الليثي منشورًا، عبر حسابه الرسمي بموقع التواصل الاجتماعي «فيسبوك» منشور قال فيه: «في نفس الوقت دا من يجي  19 سنة، كنت قاعد في أوضتي بعيط عشان جبت 92%؜ ودا كان بالنسبالي قمة الفشل».

وتابع محمود الليثي: «كنت بعتب على نفسي وبحمل فشلي (من وجهه نظري) على شماعات كتير.. وكنت شايف الدنيا سودا لأني مش هحقق حلمي أني أكون دكتور.. واضطريت أسفًا أني أحول علمي رياضة عشان مكنش قدامي غير هندسة اللي تناسب مجموعي وكنت مش حاببها ولا طايقها».

وأضاف محمود الليثي: «وفي هندسة بعدت عن أهلي ورحت محافظة تانية واتعلمت حاجات كتير مكنتش هتعلمها في طب، وعرفت ناس تانية وثقافات تانية، وشخصيتي بدأت تتكون واحدة واحدة.. والأهم من كل دا في هندسة عرفت يعني إيه مسرح وحبيته وحبيت التمثيل وبدأ حلمي يتغير من دكتور لمهندس لممثل».

واختتم محمود الليثي منشوره، قائلًا: «خلاصة الكلام.. مش لازم تجيب مجموع كبير عشان تكون إنسان ناجح في حياتك ومش لازم تطلع من الأوائل، ممكن تكون مش شاطر في الدراسة بس شاطر في حاجة تانية.. أهم حاجه إنك تعرف أنت شاطر في إيه وتنميه لأنه ممكن يكون هو دا سبب سعادتك بعد كدا.. ملحوظة محدش يتريق أني شايف 92% مش مجموع كبير لأن دي كانت قناعاتي وقتها».

محمود الليثي عبر فيس بوك

أعمال محمود الليثي

وفي سياق أخر، يشارك الفنان محمود الليثي، في فيلم «معالي ماما»، الذي تلعب بطولته الفنانة بشرى، والمتوقف تصويره حاليًا، لحين تعافي الفنانة بشرى من فيروس كورونا بشكل تام؛ حيث ما زالت لم تعلن حتى هذه اللحظة أنها أجرت مسحة جديدة، وكانت نتيجتها سلبية.

وأشار مخرج العمل أحمد نور، في تصريحاته لـ«القاهرة 24»، إلى أن الفنانة بشرى لم تصب بالفيروس خلال تصوير العمل، مشيرًا إلى أن جميع أسرة الفيلم بخير وينتظرون تعافيها لاستكمال التصوير، ويشارك في الفيلم بشرى، محمود الليثي، سامي مغاوري، نور إيهاب، وغيرهم، وهو من تأليف نادر صلاح الدين، وإخراج أحمد نور.

تابع مواقعنا