الخميس 28 مارس 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

مستفزة وعايزة لقطة.. حلقة مي حلمي وأحمد صالح تثير أزمة بين الجماهير

مي حلمي
فن
مي حلمي
الأحد 29/أغسطس/2021 - 08:36 م

حلقة مي حلمي وأحمد صالح نجم الزمالك السابق أمس أثارت الجدل بين الجماهير والفنانين في برنامج الحكم على قناة الحدث اليوم.. تحولت حلقة مي حلمي وأحمد صالح إلى مشادات كلامية بين الطرفين ترك على أثرها أحمد صالح الاستديو وتسببت الحلقة في إيقاف مي حلمي عن العمل لحين التحقيق معها.

 

عايزة لقطة 

 

وصف السيناريست عمرو محمود ياسين حلقة مي حلمي وأحمد صالح بالمستفزة، مؤكدًا أنها تتعامل مع ضيوفها كأنها ماسكة عليهم ذلة، وقال: هي جايباهم تربيهم أنا مش هطلب حاجة من المجلس الأعلى للإعلام أنا هطلب من الناس أنها ترفض تحضر كضيوف مع المذيعة لحد ما تقتنع أو تفهم كيف ينبغي أن تتعامل مع ضيوفها وحسنا فعل الكابتن أحمد صالح بانسحابه من الحلقة.

فيما هاجم الكاتب أيمن بهجت قمر حلقة مي حلمي وأحمد صالح بسبب تصرفها مع أحمد صالح لاعب نادي الزمالك السابق، وطالب المجلس الوطني للإعلام بمحاسبة المذيعين مشيرًا إلى أن الضيف اللي ييجي لازم يتشال على الرأس لكن مش عشان نعمل لقطة ومشاهدات ونكسب بونط نهين الناس بجد مشهد مسيء ومهين وده بيدل أن المحتوى فاضي حقيقي عيب أوي.

وتابع أيمن بهجت قمر: أنا أهلاوي وبرفض الطريقة اللي اتعامل بيه الكابتن أحمد صالح.

 

حوار مي حلمي وأحمد صالح

 

شهد حوار مى حلمى مع أحمد صالح في حلقة أمس ببرنامج الحكم على قناة الحدث اليوم مشادات وصفها الجمهور بأنها لا تليق بالإعلام المصري بعد أن طالبت مي حلمي من أحمد صالح التعليق على أزمة شيكابالا وإلى نص الحوار.. 

مي حلمي لـ أحمد صالح: هو أنت مفرحتش بالدوري يا كابتن واحتفلت بالدوري ولا؟

أحمد صالح: طبعا فرحت.. احتفال الدوري هو فيه احتفال للدوري؟!

مي حلمي: لا هو ما فيش احتفال؟، طيب مفرحتش ب الدوري هو أنت مهيصتش مع أصحابك على القهوة ولا لازم نجيب شاكيرا علشان يبقى احتفال وتهيص مع أصحابك على القهوة هو ده مش احتفال؟.

أحمد صالح: ما فيش احتفال محدش عمل احتفال، جماهير الزمالك احتفلت مع نفسها وأنا هيصت على القهوة.

مي حلمي: بعد إذنك إحنا هنا نتكلم بحيادية هو أنت لما تحتفل مع أصحابك على القهوة مش احتفال؟.. أنا هنا لما بكلم ضيفى هنا بخاطب الجمهور اللي قاعد بيتفرج علينا، حضرتك بتتكلم بلسان الجمهور وسألتك السؤال تتكلم بحيادية.. إيه رأيك في اللي حصل من شيكابالا في احتفال الدوري بالجماهير؟.

أحمد صالح: قبل الدوري لازم نشوف كل الوقائع.. نادي الزمالك خد الدوري فيه ناس زعلانة كتير ليه الأهلاوية زعلانيين إنتي فرحانة أن الزمالك أخد الدوري.

مي حلمي: أنا زعلانة ليه؟ أنا دلوقتى مذيعة.. هو أنت مسمعتش الإنترو بتاعتك يا كابتن أحمد ولا إيه.

أحمد صالح: لا.

مي حلمي: والله الانترو بتاعك واضح وصريح لو ضيف تاني أهلاوي قاعد هنا مكانك وعنده تصريحات برضو هقولها مش هخبيها، واللى عنده حاجة سبايسي برضو هقولها.. برضو أنت رأيك إيه في اللي حصل؟

أحمد صالح: أنا برد عليك بصراحة ما فيش احتفال أصلا حصل، وهل لو الأهلي أخد الدوري هيكون ده الاحتفال هو ما فيش احتفال نادي الزمالك فرح في نادي الزمالك لكن فين الاحتفال الرسمي؟

مي حلمي: أنا هستبعد السؤال لأن أنت مش هترد بحيادية.

أحمد صالح: لا استنى بس أنا صادق وبجاوب بحيادية وصدق، إنتي اللي بتغيري الكلام وعايزة تروحى في حتة ثانية، وإنتى مش عاجبك الكلام علشان عايزة تروحى في حتة تانية.

مى حلمى: أنا بسألك على واقعة.. انت بس متحولش الكلام.. أنا بقولك بس ابقى تابع حلقاتي كويس ولو أنت تابعت حلقاتي كويس لو فيه نجم أهلاوي هتبقى عارف إن دى طريقتي في الحوار سواء مع أهلاوي أو زملكاوي وأنت ليه ماردتش على ده؟.

أحمد صالح: هو شيكابالا فين عمل إيه انتى بتسأليني وأنا بجاوب.

مي حلمي: معملش حاجة نروح لتصريح تاني.. أرى أن اللاعبين الذين قاموا برفض تخفيض مرتباتهم في أزمة كورونا الماضية هم لاعبين جاحدين فيوجد لاعبين مش لاقيين يأكلوا.

أحمد صالح: لو انتي هتتكلمي معايا بالطريقة دي أنا همشي شكرا.

مي حلمي: معنديش مشكلة خالص نقفل الحلقة حالا.

 

وقف البرنامج وإحالة للتحقيق

 

بعد حلقة مي حلمي وأحمد صالح اتخذت قناة الحدث اليوم عدة قرارات مع المذيعة مي حلمي بعد حلقتها مع أحمد صالح، أولها إيقاف المذيعة مي حلمي عن العمل، والتحقيق معها بسبب الإساءة لنجم الزمالك الأسبق أحمد صالح الذي انسحب من حلقة برنامجها اعتراضًا على طريقة الحوار.

قالت قناة الحدث عن حوار مي حلمي مع الكابتن أحمد صالح إن ما بدر منها يخالف الأصول والأكواد الإعلامية وميثاق الشرف الإعلامي، وبناء عليه تم إحالة الإعلامية مي حلمي للتحقيق وإيقاف برنامج الحكم على شاشة قناة الحدث اليوم لحين انتهاء التحقيق.

مي حلمي تسافر إلى دبي بعد أزمة فيديو أحمد صالح

 

رفضت مي حلمي التعليق على أزمتها مع الكابتن أحمد صالح، واكتفت بنشر فيديو قصير على صفحتها الشخصية بموقع التواصل الاجتماعي انستجرام، وكتبت دبي ووضعت ايمشون قرد، وأمسكت كتابًا مدونًا عليه كلمة دبي بالإنجليزي، وأغلقت التعليقات على صفحتها خوفًا من الهجوم عليها.

 تعليق من أحمد صالح على فيديو مي حلمي 

أكد الكابين أحمد صالح، لاعب نادي الزمالك السابق أنه تلقى اتصالًا هاتفيًا من رئيس القناة اعتذر له فيه عما بدر من المذيعة مي حلمي بعد تعاملها بأسلوب غير لائق معه ووعده أنه سيتم التحقيق في الأمر.

وتابع أحمد صالح أن أحد المعدين في البرنامج اتصل به وطلب منه الظهور كضيف في برنامج الحكم مع مي حلمي، وخلال ظهوره فوجئ بـ المذيعة تلقي الأسئلة بطريقة مستفزة، مشيرًا إلى أنها كانت تريد الهجوم على شيكابالا ونادي الزمالك وعلى إثر ذلك ترك الحلقة.

مي حلمي خلال لقاء أحمد صالح
مي حلمي 
مي حلمي 
أحمد صالح لاعب نادي الزمالك السابق
تابع مواقعنا