الخميس 25 أبريل 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

ميرنا تكافح ألم السرطان وصعوبة الامتحانات وتتفوق في الثانوية العامة بمجموع 84%

ميرنا فتحي محاربة
تعليم
ميرنا فتحي محاربة السرطان
الجمعة 03/سبتمبر/2021 - 11:13 م

تحدثت ميرنا فتحي، محاربة السرطان والحاصلة على 84% في الثانوية العامة، حول تفاصيل انتصارها على المرض الخبيث ونجاحها في الثانوية خلال عام واحد فقط، قائلة: «أول لما خفيت من المرض حاولت أكمل حياتي وأحقق حلمي، وفترة الثانوية كانت صعبة عليا، لأن كنت بدأت آخذ التطعيمات بتاعتي الخاصة بالسرطان، فكان بيحصل بعض المشكلات في النص بس الحمد لله كنت بقدر أتجاوزها عشان ماما كانت معايا».

ميرنا تقهر مرض السرطان وتلتحق بكلية الألسن 

وأضافت ميرنا، خلال لقاء مذاع عبر برنامج مصر تستطيع علي قناة dmc، اليوم، أنها كانت تضع هدفا بالحصول على مجموع كبير في الثانوية العامة للالتحاق بالكلية التي ترغب بها، قائلة «الحمد لله جبت نتيجة كويسة وهدخل ألسن، الثانوية كانت مرحلة صعبة، بس ربنا فرحني وعوضني عن الألم والفترة اللي عديت بيها، عشان صبرت قبل كده».

ميرنا تروي نصائح الدكتور لها 

أكدت ميرنا أن الدكتور المعالج لها شدد على عدم الالتحاق بامتحانات الثانوية العامة لهذا العام 2021، لكن ميرنا كان لديها إصرار وعزيمة لتحقيق طموحها، مضيفة «قعدت سنة ونص من غير شعر، الخروج من تجربة السرطان له آثار نفسية كتير أوي، وفي نفس الوقت كنت فاتحة كتب الثانوية العامة وبذاكر، بس مش بحب أقف عند نقطة معينة، لأن لو وقفت مش هكمل حياتي لكن مدرسيني شجعوني أكمل، والدكتور الخاص بي نصحني مكملش الثانوية السنة دي، بس دخلت عشان أثبت لنفسي إن مفيش حاجة هتوقفني».

ميرنا محاربة السرطان 

وأثنت ميرنا على الدور الكبير الذي قامت بها والدتها وأخوها الأكبر، قائلة: ربنا يخليك ليا، دايما مفرحني ودايما في ضهري، وبحبك أوي أوي، أغلى حاجة في حياتي.

وسبق للإعلامي أحمد فايق، أن استضاف ميرنا فتحي، عندما كانت مصابة بالمرض، في حلقة بتاريخ 23 أغسطس 2019، بعدما اشتهرت عبر منصات التواصل الاجتماعي بـ«الفتاة التي تواجه السرطان بفوتوسيشن»، وفاجأها الإعلامي شريف مدكور، على الهواء واقتحم الاستديو، وأعلن دعمه لها، وطلب منها الانتظام في العلاج لكي تشفى سريعًا

تابع مواقعنا