رئيس التحرير
محمود المملوك

محمد التاجي: فاتن حمامة مُدرسة تمثيل وهي مَن اختارتني في فيلم أرض الأحلام

محمد التاجي وفاتن
محمد التاجي وفاتن حمامة

كشف الفنان محمد التاجي ذكرياته مع سيدة الشاشة العربية الفنانة فاتن حمامة، معربًا عن فخره وسعادته بالعمل معها، في فيلم «أرض الأحلام»، مشيرًا أن الراحلة هي من رشحته لهذا الدور، معربًا عن حبه الكبير لها، ومشيدًا بفنًا الراقي وأخلاقها الحميدة.

وتحدث محمد التاجي عن فاتن حمامة، خلال حواره مع القاهرة 24، قائلًا: «من حُسن حظي أني اشتغلت مع العظيمتان فاتن حمامة وسعاد حسني، واشتغلت مع فاتن في فيلما الأخير أرض الأحلام، وهي اللي اختارتني فيه ومكنتش مصدق، وسألت القائمين على العمل.. الست فاتن هي من اختارتني؟، قولتلهم أزاي هي تعرفني؟».

الفنان محمد التاجي

وتابع محمد التاجي: «كانت ست كُفء، العالم دي كانت بسيطة جدًا، أول ما شوفتها في اللوكيشن، قالتلي تعالي يا محمد تعالى نحفظ المشهد قبل ما تدخل تعمله كانت عايزة تخف الرهبة ما بينا.. في ناس دلوقتي بتدخل اللوكيشن مابتسلمش على بعض، الست فاتن كانت مُدرسة تمثيل، كنت باخد دروس منها وهي بتمثل، كانت بتّعلم فن بجد».

محمد التاجي وفاتن حمامة

وكان الفنان محمد التاجي تعرض لأزمة صحية في الفترة الماضية، أدت إلى خضوعه لعملية جراحية، ولكنه غادر المستشفى بعد أن اطمئن الأطباء على حالته الصحية، وذلك بعد قضائه ليلة في المستشفى.