الخميس 25 أبريل 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

بسمة وهبة ترد على ابنة خيرت الشاطر والشامتين في حريق الجونة: دعوا الخلق للخالق

بسمة وهبة
فن
بسمة وهبة
الأربعاء 13/أكتوبر/2021 - 10:29 م

عبرت الإعلامية بسمة وهبة عن استيائها واستنكارها الشديد من شماتة البعض لحريق الجونة السينمائي الذي اندلع صباح اليوم في إحدى قاعات المهرجان وتم السيطرة عليه، وشنت هجومًا حادًا على ابنة خيرت الشاطر.

ونشرت بسمة وهبة خلال برنامجها ببرنامج 90  دقيقة، رسالة إحدى السيدات التي عبرت عن فرحها بحريق الجونة السينمائي مؤكدة أنه عقاب من الله، قائلة: حقيقي هذا ما أحزنني وصدمني، وما صدمني أكثر أن إنسانة تقول قال الله وقال الرسول تتكتب هذه الرسالة. 

وتابعت حديثها موجهة رسالة لصاحبة المنشور: مش ممكن يا خديجة يكون فيه عامل غلبان نزل في اليوم ده كان رايح يدور على أكل عيشه واتصاب، يعني بلاش الفنانين اللي إنتي كرهاهم، لكن ذنبه إيه العامل تتمني له الموت والحرق.

وأضافت بسمة وهبة: إنتي نسيتي أن ربنا بكلامه وتعليمه ما حدش ينصب نفسه من البشر ويحكم على الأخر ويقول مين داخل الجنة ومين داخل النار، إزاي نصبتي نفسك في دور الآله وبقيتي عالمة الغيب!.

وأردفت: اللي أعرفه أن المؤمن لا يحمل في قلبه حقد ولا كره ولا تمني الشر للناس، وإنتي بتقولي أنك من أهل الطاعة طيب ليه تعطي نموذج لنفسك مليء بالغضب والكره للغير.. ليه قولتي إن الحريق غضب من ربنا.. دعي الخلق للخالق.

واستكملت بسمة وهبة حديثها: ليه شايفة نفسك أعلى من الكل، تعرفي منين يمكن اللي أنتي بتتمني لهم الموت أعلى منك، وليه تقولي وتحددي مصائر الناس، وليه من حقك تحددي مين الأفل ومين الأوحش مين رياح الجنة ومين رايح النار، ديننا ما قالش كده، مين قال إن الكوارث والحرائق عقاب رباني للناس الوحشة!. 

واستطردت: ليه بتوقعوا بين الناس وبين ربنا، امتى هنخلص من ده، مختتمة: ركزي في طاعتك ليه مركزة مع أهل الفن والجونة، مكة أشرف مكان في الأرض حدث فيها واقعة الرافعة هل هذا عقاب، بدال ما تدعي على الناس ادعي لهم بحسن الخاتمة والهداية لو هما في نظرك كده، إنتي نسيتي أن القلوب بين أصابع الرحمن ليه تعبتونا ووجعتونا.

وقالت خديجة خيرت الشاطر في رسالتها: يوم مهيب من أيام الله تغلي الأرض من فسوق أهلها فتشتعل الجدارن مهيبا، لا مرحبا بكم.

تابع مواقعنا