الإثنين 29 أبريل 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

أحمد خليل تكفل بطالب يتيم حلمه دخول كلية الطب | صورة

أحمد خليل
فن
أحمد خليل
الثلاثاء 09/نوفمبر/2021 - 08:06 م

تداول على مواقع التواصل الاجتماعي، موقفا إنسانيا للفنان أحمد خليل، الذي رحل عن عالمنا صباح اليوم عن عمر ناهز 80 عامًا، إثر معاناته مع فيروس كورونا.

وأوضح المنشور المتداول، مساعدة أحمد خليل لشاب يتيم حَلُم بدخول كلية الطب منذ 7 سنوات، وقرر تبني حالته ومساعدته، قائلًا له: كل اللي عايزه من عنيا واعتبرني أبوك.

ونص المنشور على الآتي: من 7 سنين نزلت بوست عن حالة طالب ثانوية عامة متفوق يتيم وحلمه يدخل طب.. وكان الهدف من البوست نوجد كفالة طالب علم له. صديقة ليا ربنا يرحمها شيرت البوست بعدها بساعة لقيت مكالمة من حد قالي أنا اسمي أحمد عبد الله والولد ده مبقاش يتيم ربنا بعتله أب.. ممكن توصليني بيه.. من عادتي في العمل الخيري إن الحالات المتعففة التعامل معاها عن طريقي.. المرة دي من صدق نبرة صوته اديته رقم الطالب.

وأضاف المنشور: بعدها بيومي الولد كلمني قالي أنا قابلت أستاذ أحمد خليل وقالي كل اللي عاوزه من عنيا وأنا أبوك.. أحمد خليل مين يابني دا اسمه أحمد عبد الله.. قالي لا ده أحمد خليل الممثل.. كلمت أستاذ أحمد وشكرته وقولتله أنا معرفتش حضرتك قالي أنا قاصد مقولكيش أنا مين.. كلنا عباد الله.. أنا عاوز العمل ده يبقى خبيئة يمكن ده يكون طريقي للجنة.

أحمد خليل 

آخر أعمال أحمد خليل

يعرض حاليًا للفنان أحمد خليل حكاية حكايتي مع الزمان إحدى حكايات مسلسل إلا أنا 2، عبر شاشة قناة dmc، ويعد ذلك العمل آخر أعماله الفنية في مشوار تخطى به 285 عمل فني ما بين السينما والدراما والمسرح.

تابع مواقعنا