الجمعة 26 أبريل 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

دي مش تصرفات رجل دين.. بسمة وهبة تنتقد الشيخ مبروك عطية | فيديو

واقعة اعتداء الشيخ
أخبار
واقعة اعتداء الشيخ مبروك عطية على مصلٍ في مسجد
الثلاثاء 09/نوفمبر/2021 - 11:13 م

علقت الإعلامية بسمة وهبة، على مقطع الفيديو الذي تداوله منصات التواصل الاجتماعي لاعتداء الداعية الإسلامي مبروك عطية على مصلٍ في مسجد، قائلة: مش معقول كل يومين تلاتة نعيش في جدل وخناقة بسبب مقطع فيديو يظهر فجأة على السوشيال ميديا، ويشغلنا وننشغل معاه، وننسى نناقش القضية الرئيسية في الحدوتة بتاعت الفيديو.

وأضافت وهبة، خلال برنامجها 90 دقيقة، المُذاع عبر فضائية المحور، مساء الثلاثاء، أن الفيديو غريب، لأن الشيخ له درس في المسجد بعد صلاة الفجر، وعندما سمع أحد الحاضرين يتكلم انفعل كثيرًا، وقام من مجلسه، لكي يتعامل مع الموقف كمدرس في مدرسة، سمع واحد تانى بيعترض ومش عاجبه اللى حصل فراح لحد عنده بأداء مسرحي وقرر أنه يشيله هيلة بيله عشان يخرجه بره المسجد.

وتابعت الإعلامية، أن المشهد لم يكن جيدًا على الإطلاق، وبخاصة أن الشيخ مبروك عطية عالم دين: المشهد ده مش حلو ولا ظريف ولا ينفع حتى يكون شو من الشوهات بتاعت الشيخ مبروك عطية، لأن ده أولا درس دين، ولأن الشيخ رجل دين، ودى مينفعش تكون تصرفات رجل دين خالص المفترض في حضوره أن يكون وقور وهادئ ويستوعب كل الناس حتى اللى بيعترضوا عليه.

وأردفت: الشيخ مبروك معملش كده ورسم صورة هزلية الحقيقة لدرس الدين ولرجل الدين، مش معترضة على إن الشيخ مبروك عنده طريقة خاصة بيه، ولا إنه بيحاول يوصل رسايله وكلامه بروح خفيفة ومرحة، لكن في شعرة بين البساطة وبين الشو اللى ميليقش أبدا برجل الدين.

وواصلت: ثم لازم نقف هنا قدام حكاية دروس المساجد، هو في دروس بعد الفجر، هي مش وزارة الأوقاف نظمت موضوع الدروس ده عشان نمنع أي حد غير مرخص ليه إنه يتكلم مع الناس أو يستغل المسجد ويبقى وسيلة للعب في عقول الناس، الدكتور مبروك على رأسى من فوق، بس في نفس الوقت لو سبنا الباب مفتوح هنرجع تانى للهيصة والفوضى بتاعة زمان.

تابع مواقعنا