الإثنين 13 مايو 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

عمر السعيد يروي مواقف مؤثرة جمعته بـ محمود اللوزي: شكلت وجداني وأفكاري

المخرج الراحل محمود
فن
المخرج الراحل محمود اللوزي
الإثنين 15/نوفمبر/2021 - 12:30 م

روى الفنان عمر السعيد، عددًا من المواقف التي جمعته بالمخرج الراحل محمود اللوزي، الذي وافته المنية في الساعات الأولى من صباح اليوم الاثنين، عن عمر ناهز الـ 63 عامًا.

ونشر السعيد، صورة المخرج الراحل محمود اللوزي، عبر حسابه الشخصي بموقع إنستجرام، وعلق معبرًا عن حزنه: يوم حزين على كل حبايبك يا محمود.. أفتقد اليوم أستاذي ومعلمي الكبير وأفضل مخرج مسرحي ومدرب تمثيل في مصر.. فاكر ضحكتك الحلوة وهزارك، وفاكر لما كنت بعصبك وتقعد تطير في الكتب مني ومن اللي بعمله.. طب فاكر يوم ما قولتلك أنا كل مسرحية بعمل اختبار ومبتاخدنيش.. تقولي عادي مفيش دور ليك وبلاش دوشة.

وتابع متذكرًا كواليس الأعمال المسرحية التي جمعتهما: فاكر يوم ما عملنا مسرحية إيزيس حبيبتي وكانت الناس بتضحك ويصفقوا على مشاهد ليا، وده لو تعلمون أمر ممنوع، وعظيم في مسرح الجامعة الأمريكية، وبعد العرض تقولي بطل شغل التجاري ده وبكرا ما تقولش حرف زيادة عن النص.. طب فاكر لما كلمتك وجيتلك البيت وقولتلك فيه مخرجة اسمها كاملة أبو ذكري، اللي عاملة فيلم ملك وكتابة وكان خطير وقتها، وعاملالي اختبار بكرا وعايزك تمرني على اختبار التمثيل لفيلم اسمه واحد صفر.

محمود اللوزي

واختتم مقدما التعازي لأسرة الراحل محمود اللوزي قائلا: محمود يا حبيبي جمايلك وطيبة قلبك وذكرياتنا سوا عمرها ما هتتنسي.. ذكرياتنا كتيرة وحلوة سوا يا حبيب القلب.. أنت شكلت وجداني وأفكاري ومش أنا بس لا.. ده جيل كامل من تلامذتك.. هتوحشنا أه بس أنت موجود جوا كل واحد فينا.. بحبك يا لوزي.. وخالص عزائي لسوسن وأحمد ويسرا.

تابع مواقعنا