الجمعة 14 يونيو 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

طفلة يتيمة بالدقهلية تعاني من ضمور وإعاقة بالساقين.. ووالدتها: نفسي تعيش حياة طبيعية

الطفلة عزة
محافظات
الطفلة عزة
الثلاثاء 23/نوفمبر/2021 - 04:17 م

تعاني الطفلة عزة 8 سنوات ابنة قرية أبو دواد التابعة لمركز تمى الأمديد في محافظة الدقهلية، من ضمور في العضلات والعظام الزجاجي، وعدم اكتمال نمو الساقين، ما يمنعها من السير بصورة طبيعية أو صعود السلم، كما أن حالتها تزداد سوءًا مع تقدم السن وزيادة الوزن.

وقالت والدة عزة خلال تصريحات خاصة لـ القاهرة 24: أنا ولدت عزة ولادة طبيعية، وكانت لا تعاني من أي شيئ خلال فترة الحمل، وبعد الولادة بساعات اكتشفنا أنها دون ساقين وحركتها ضعيفة عكس الأطفال العاديين، روحنا لجميع المراكز الطبية والدكاترة ولكن دايما بتكون الإجابة مفيش أمل.

وأضافت: بدأنا بالذهاب لمستشفى الجامعة بالمنصورة وكان تشخيص الحالة أنها تعاني من الضمور والعظام الزجاجي، وبعدها ذهبنا لعدد من الدكاترة وللأسف مكنش في حل، حتى في ناس قالت لنا إن في خبير أجنبي هييجي مصر وكشفه 3000 جنيه، استفلت ورحتله بحاول ألاقي حل ولكن للأسف مفيش حل وأنا خايفة عليها.

وتابعت: أنا مريضة سكر، وعايشة في بيت صغير دون بلاط على الصبة فقط، وعزة بتمشي على بطنها ودة بيتعبها أكتر، هي مش بتاخد حاليًا علاج، ولكن بتستهلك بامبرز كل يوم بـ 20 جنيه.

الطفلة عزة
الطفلة عزة
الطفلة عزة

واستكملت: والد عزة متوفي منذ فترة وأنا عندي 5 أولاد، ومليش مصدر دخل لعزة غير معاش 320 جنيه فقط في الشهر، مش بيكفي أي حاجة وعندي بنت في أولى إعدادي وولد في أولى ثانوي، والحمد الله ربنا كريم، ودخلت عزة مدرسة ولكن في صعوبة في نزولها فأختها بتساعدها.

وختمت: نفسي عزة تعيش حياة طبيعية دون معاناة، وخايفة عليها لما تكبر هتعمل إيه، أنا بستغيث بجميع المسؤولين في محافظة الدقهلية، ينظروا لعزة نظرة رحمة ويساعدوها.

تابع مواقعنا