رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
دين وفتوي

زوجة قاصر: مش عارفة أسجل بنتي والمأذون ضيع الورق | تحقيقات

محكمة - أرشيفية
حوادث
محكمة - أرشيفية
الإثنين 16/مايو/2022 - 07:30 ص

كشفت التحقيقات في واقعة اتهام مأذون شرعي  يدعي عبد المنهم. ع، بالنصب والتدليس وخيانة الأمانة، أن المتهم خان الأمانة وبدد الأوراق الخاصة بزواج المجني عليها زينب. ن، قاصر.

 مش عارفة أسجل بنتي والمأذون ضيع الورق 

وحصل القاهرة 24 على التحقيقات في واقعة، عقد قران بين قاصرين في محافظة البحيرة، عن طريق تحليل السنة عند أحد المأذونيين الشرعين بالبحيرة يدعي عبد المنهم. ع، عن طريق وصل أمانة بحوزته يقدم إلى أسرة الزوجة في حالة حدوث طلاق، وبعد الزواج بفترة قصيرة وقع خلاف بين الزوج والزوجة، وعندما طلبت الزوج وصل الأمانة رفض وأبلغها أن النيران ألتهمته على خلاف الحقيقة.

وتابعت التحقيقات إن المأذون الشرعي تواطي مع أسرة الزوج، ورفض أإن يسلم الزوجة الأوراق ووصل الأمانة الذي يثبت زواجهما.

واستطردت التحقيقات إن الزوجة أكشتفت حملها في طفلة ولا تستطيع تقييدها وتسجيل أسمها بوالدها لعدم وجود أوراق تثبت بزواجها، مما جعلها تتجه إلى العدالة لمحاولة الحصول على أوراق تقييد ابنتها.

واستمعت جهات التحقيق إلى المجني عليها في واقعة اتهام مأذون بتبديد أوراق ومخالفة القانون في زواج قاصر.

 

س: ما تفصيلات ما حدث وما معلوماتك بشأن الواقعة محل التحقيق؟

ج: اللي حصل المدعو  عصام. م، تقدم للزواج مني في سنة 2019 وبعد مرور فترة الخطوبة روحنا للمانون واسعة عبدالمنعم عبدالجواد العزب وكتبنا الكتاب وتم عقد الزواج بصورة رسمية وإتحرر عقد زواج رسمى لكن وثيقة الزواج الأولى فضلت عند الماذون وبعد ما إتجوزنا وبعد مرور شهرين حصلت خلافات بینی وبین زوجي وبعدين رجعت بيت أهلى وإكتشفت إن أنا حامل وبعدين أحنا كلمنا الماذون عشان نطلب منه وثيقة الزواج عشان لما أخلف أعرف أسجل بنتي لكن أنا فوجئت إن الماذون بيقولى إن الورق إتحرق فا أنا قولتله طيب،  ا كدا مش أسجل بنتي فقلی خلاص أنا هكتبلكم من أول وجديد وكتبلنا عقد زواج عرفي بيني وبين عصام محمد قطب لأن الوقت ده كان مكملش 18 سنه والماذون قالنا إن الورق ده هيفضل عنده على سبيل الأمانه لحد ما عصام يبلغ السن ونقدر تكتب رسمي وبعد ما روحت مع جوزى حصلت خلافات بينا مره ثانية بينا وأهله طردونی فروحت للماذون أطلب منه وثيقة الزواج قالي مفيش ورقة عرفي وقالي طالما إنتو مش متفقين هنطلقكم وفعلا جم عندنا البيت ناني على ورق الطلاق وبعدها بحوالي ثلاثة أشهر جالي المأذون وإداني قسيمة الطلاق والقايمة بتاعتي ويعدين فوجئت إن وثيقة الزواج والطلاق مثبت فيهم إن الزوج هو حمايا  محمد قطب قناوي وليس زوجي عصام
محمد قطب قناوي وبعدين المأذون رجع طلب مني الورق اللي إداهولي لكن انا رفضت أديهوله وأنا بتهمه بالتزوير في وثيقة الزواج والطلاق وهو دا اللي حصل.

س: متى وأين حدث ذلك.؟ 
ج: هو عصام محمد تقدم لخطبتي في عام 2018 وفضلنا مخطوبين سنة وبعدين روحنا كتبنا الكتاب عند المانون  عبدالمنعم عبدالجواد العزب بقرية النجاح مركز بدر في عام 2019 وبعد ما إتجوزنا وحصل بينا خلافات روحت للمأذون عشان أطلب منه وثيقة الزواج فوجئت إنه بيقولى إن الورق بتاع جوازي إتعدم وإتحرق في المحكمة وبعدين روحناله تقي وهو كتبلنا عقد زوج عرفی ورجعت بيت جوزی وحصل بينا خلافات ثاني بعدها ما رجعت