رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
دين وفتوي

هلا رشدي: رفضت أخلي أكرم حسني يلمسني في مكتوب عليا.. وصعب أقدم تنازلات من أجل التمثيل

هلا رشدي
فن
هلا رشدي
الجمعة 10/يونيو/2022 - 07:53 م

قالت الفنانة والمطربة هلا رشدي، إنها ترفض المشاهد الجريئة واللمس في الأعمال الفنية، مشيرة إلى أنها وضعت حدود خلال مشاركتها في مسلسل مكتوب عليا، كأول تجربة لها في عالم التمثيل والذي عرض ضمن المارثون الرمضاني الماضي.

وأضافت رشدي في تصريحات لـ القاهرة 24: أنا من الناس اللي بحب لما أتفرج على فيلم أكون مرتاحة لما يكون ابني قاعد مش خايفة من إنه يسمع لفظ خادش أو مشهد جريء، وفي أعمال لا تستدعي هذه المشاهد والإيحاءات.

محظوظة بالمشاركة في عمل يحمل قيمًا 

وأوضحت أنها ترى نفسها محظوظة جدًا لأن أول تجربة لها في التمثيل كانت من خلال المشاركة في عمل يحمل قيمًا ويحتوي على رسالة، قائلة: من أشيك وأنضف ما يمكن والولاد بيتفرجوا عليه وحافظين أغانيه.

أرفض اللمس في الأعمال الفنية 

وأكدت هلا رشدي أنها ترفض المشاهد الجريئة واللمس في الأفلام، قائلة: أرفض اللمس في التمثيل، وفي مسلسل مكتوب عليا كان في مشهد أكرم حسني بيشدني فيه، اقترحت على المخرج ألبس شنطة ويشدني منها، وفعلا قفشني من الشنطة زي القطط، عندي  قناعة أن كل شيء له بديل مفيش حاجة يا كده يا مفيش، والمخرج وأكرم محترمين وراقيين جدًا، وكانوا بيقعدوا معايا علشان نلاقي حل في المشاهد اللي فيها لمس.

وأشارت إلى أنها عملت ضمن فريق عمل محترم وراقي بحسب وصفها، قائلة: خالد الحلفاوي من أرقى المخرجين وشيك ومحترم ومتفهم، مضيفة: كان يقول لي إيه اللي يريحك، وبقيت أفكر معاه ويقول لي حلول علشان نقدم المشهد يليق بي كهلا رشدي، دون لمس.

وتابعت: بالنسبة لي صعب أقدم تنازلات ولو عرض علي مشهد فيه لمس أو مشاهد جريئة برفض، مشيرة إلى أن هناك مشهد جمعها بوالدها في المسلسل لكنها رفضت أن تسلم عليه وتحتضنه ضمن سياق العمل قائلة: الحمد لله المخرج تفهم.

وعبرت هلا رشدي عن سعادتها الشديدة بالتعاون مع أكرم حسني، قائلة: كسبت أخ بجد ومحترم ومن أجمل الشخصيات اللي تعاونت معاهم.