رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
دين وفتوي

باقي 20 مليون جنيه | والدة علياء وفريدة طفلتي الضمور العضلي: جمعنا 60 مليون.. ومش هبدأ بواحدة وأسيب التانية

علياء وفريدة
صحة وطب
علياء وفريدة
الأربعاء 06/يوليو/2022 - 04:17 م

قالت آية طاهر، والدة  علياء وفريدة، التوأمتين المصابتين بالضمور العضلي الشوكي في محافظة القاهرة، إنهم تمكنوا من جمع 60 مليون جنيه؛ للحصول على الحقنة الأغلى في العالم.

زملاء زوجي ساهموا بشكل كبير في التبرع 

وكشفت والدة الطفلتين، في تصريحات خاصة لـ القاهرة 24، تفاصيل الحصول على هذا المبلغ، قائلة: الشركة اللي بيشتغل فيها جوزي فيها فروع في كل المحافظات، وفيها موظفين بالآلاف، قرروا التبرع، وبالفعل جمعوا مبلغ كبير من تمن الحقنة.

باقي 20 مليون حنيه 

وتابعت الأم:  كده معانا 42 مليون، وكان في الحساب 18 مليون، يعني وصلنا تقريبًا لـ 60 مليون جنيه، وباقي 20 مليون جنيه، عشان نقدرندفع تمن الحقنتين.

مش هبدأ بواحدة وأسيب التانية 

وأكدت طاهر على أنها لن تبدأ في إجراءات الحصول على الحقنة الأولى، على الرغم من جمع ثمنها، قائلة: مش هبدأ بواحدة والتانية لأ.. مقدرش أعمل كده.

يارب نجمعهم قبل ما يكملوا سنتين 

وطالبت والدة التوأمتين، المواطنين بالتبرع بباقي المبلغ؛ للتمكن من شراء الحقنتين الأغلى في العالم، داعية: يارب يتجمعوا في أقرب وقت ممكن، قبل ما يكملوا السنتين.

وأعلنت إحدى صفحات مواقع التواصل لجمع التبرعات للطفلتين علياء وفريدة التوأم، المصابتين بالضمور العضلي الشوكي، مساء أمس، أنه تم الحصول على 60 مليون جنيه، من التبرعات، لشراء الحقتين لأغلى في العالم، وإنقاذ الطفلتين من فك هذا المرض، ويتبقى 20 مليون جنيه.

 

تابع مواقعنا