رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
دين وفتوي

صاحب مصنع بسوهاج لـ السيسي: أنا كان نفسي أقابل حضرتك يا فندم وتأخذني في حضنك

الرئيس السيسي
أخبار
الرئيس السيسي
الخميس 05/يناير/2023 - 03:37 م

وجه صاحب مصنع وأحد المستفيدين من مشروعات ابدأ بمحافظة سوهاج مصر، الشكر للرئيس عبدالفتاح السيسي، قائلًا: أنا كان نفسي أقابل حضرتك يا فندم وأوجه الشكر لحضرتك علي المجهود اللي بتعمله معانا، ليرد الرئيس السيسي: يا محمد أنا قابلتك أهو، وتابع صاحب المصنع: أنا كان نفسي حضرتك تاخدني في حضنك يا ريس.

ووجه الرئيس عبدالفتاح السيسي عددًا من الأسئلة لصاحب المصنع، قائلًا إنت عندك كام عامل بيشتغل معاك؟، ليرد صاحب المصنع عندي 20 عامل، وتابع الرئيس السيسي: بتعطي المرتبات كام؟ ليرد صاحب المصنع بتبدأ من 2000 جنيه. 

في سياق متصل، قال الرئيس عبدالفتاح إن الأزمة والمشكلة ليست في فساد حكومة ولا فساد إداري ولا حتى تهميش للتنمية، ولكن الأزمة الحقيقية تكمن في وجود النمو السكاني، قائلًا: إحنا جايين هنا في يوم جميل لكن دا مايمنعش إننا نفكر مع بعض ونتكلم في المشكلة، سبب المشكلة مش فساد حكومة ولا فساد إداري، ولا تهميش لا أبدا.. المشكلة في النمو السكاني.

السيسي: أعرف كويس يعني إيه قرش ويعني إيه دولة

وتابع الرئيس السيسي خلال افتتاح مشروعات تنموية في سوهاج قائلًا: أعرف كويس يعني إيه قرش ويعني إيه دولة، وهنكون قد الدنيا بيكم إن شاء الله وبأفكاركم.

وأضاف الرئيس السيسي، أنه يجب أن نؤمن بأحلامنا ويكون لدينا يقين بإمكانية تطبيقها وسندعم أفكار ومشروعات الشباب، مؤكدًا أن الصعيد لم يكن مهملا ولكن الدولة لم تكن لديها القدرة على تحقيق نسب التنمية المطلوبة.

وأوضح السيسي، أن المشروعات التي تنفذها الدولة حاليا نتاج تغيير مسار التفكير وليس لدينا سوى الحلم والفكرة والعمل والاجتهاد لتحقيق أهدافنا، مؤكدًا أن شبكة الطرق والمحاور من أهم أولويات تطوير البنية التحتية والأساسية للدولة، متابعًا: الدولة تحتاج 70 تريليون جنيه لتحقيق طفرة تنموية تناسب قدرات واحتياجات المصريين.

تابع مواقعنا