الجمعة 14 يونيو 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

أمين الفتوى: بهذه الطريقة ندرك ليلة القدر

ليلة القدر
دين وفتوى
ليلة القدر
الأربعاء 12/أبريل/2023 - 05:47 م

قال الدكتور محمود شلبي، أمين الفتوى بدار الإفتاء المصرية، إن الشرع الشريف لم يحدد أي يوم تكون ليلة القدر، والتالى لسنا مطالبين بالبحث عن علامات تحدد هذه الليلة المباركة، وعلينا أن نستمر في العبادة والطاعة والعمل الصالح فى العشر الآواخر من شهر رمضان المبارك حتى ندرك ليلة القدر. 

أمين الفتوى: بهذه الطريقة ندرك ليلة القدر

وأردف أمين، خلال تصريحات تليفزيونية: هناك علامات ليلة القدر وسيدنا النبى محمد صلى الله عليه وسلم، قال تحروها في العشر الآواخر من شهر رمضان، وارد إنها تكون ليلة 21 أو 23 أو 25 أو 27 أو 29، وبعدين دول أيام قليلة علينا الاجتهاد فى العبادة، حتى ندر ليلة القدر. 

واستكمل أمين الفتوى: هنقعد نبحث عن العلامات، طيب العلامات بعض أحيان بتتشابه مع بعضها وتلاقى كل الأيام زى بعض الجو هادى وصافى ومعتدل، طيب هى كانت إمتى محدش عارف، أيوة هناك علامات لكن دى أيام وليالي قليلة علينا أن نتعب فى العبادة لندرك ليلة القدر.

على جانب آخر، أجاب الدكتور محمد عبد السميع، أمين الفتوى بدار الإفتاء المصرية، عن سؤال أحد المتصلين يدعى محمد عن جواز ممارسة النساء للرياضة، قائلًا: طبعا يجوز ممارسة المرأة للرياضة لكن في سياق معين وهو ألا يطلع أحد عليها أو ترتدي زيا كاشفا لجسدها.

واختتم عبد السميع، في تصريحات تليفزيونية: يمكن تكون في مكان محدش ييطلع عليها، وكمان لازم الثوب اللي ترتديه يكون أمر به الشرع لا يشف ولا يكشف الجسم، طالما كده يبقى مفيش أي مشكلة خالص وتمارس الرياضة عادي.

تابع مواقعنا