الأحد 16 يونيو 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

على طريقة سلمى الغازولي.. شقيقتان تنصبان على 1000 فتاة من تجار شي إن بزعم تشغيل أموالهن

متهمتين - أرشيفية
حوادث
متهمتين - أرشيفية
الجمعة 19/أبريل/2024 - 07:30 م

واقعة جديدة على طريقة سلمى الغازولي بعد تعرض بعض الفتيات وتجار الملابس بماركة شي إن العالمية، لعملية نصب، حيث قامت سيدتين بالنصب على حوالي 1000 فتاة من تجار ماركة شي إن العالمية، بمبالغ تصل إلى 300 مليون جنيه.

شقيقتان تنصبان على 1000 فتاة من تجار شي إن

واتهم مجموعة من الأشخاص، شقيقتان بالنصب والاحتيال عليهم فيما يقدر بـ 300 مليون جنيه، بحجة تشغيل أموالهم واستثمارها، إلا أن المتهمتين لم يوفوا بوعودهما، ولم يسلما الضحايا الأرباح، أو رد أصول أموالهم.

ومن جانبها، قالت المحامية نهى الجندي دفاع الضحايا، إن المجني عليهم حرروا عدة محاضر بقسم شرطة أجا، يتهمون شقيقتين بالاستيلاء على أموالهم، والتهرب منهم، ورفض رد الأموال إليهم.

ضحايا عملية نصب شي إن

وتداول رواد مواقع التواصل الاجتماعي فيسبوك استغاثات وهاشتاج عايزين_حقنا من شيماء وحياة، عایزین_فلوسنا من النصابين، بعد تعرض أكثر من 1000 فتاة لعملية نصب تصل إلى 300 مليون جنيه.

وقال أحد رواد مواقع التواصل الاجتماعي: سلمونا مرة واتنين وتلاتة وبعدين قالوا فيه عجز في الفلوس، والفلوس في الإمارات ومستنين حوالات مبالغ ضخمة من الإمارات، ونيمتنا شهر واحنا مستنين، وقررت شيماء هي واختها يلموا مليارات المليارات من الناس وياخدوا حق الناس وتعبهم لسنين وشقاهم ويخربوا بيوت كتير، وفي الآخر اكتشفنا أنها جهزت تأشيرات هي وعيلتها واتمسكوا قبل ميعاد السفر، بيوم واحد، واتعمل فيهم أكثر من 70 محضر، والحمد لله اتقبض عليهم.

وواصل: لكن لحد دلوقتي مفيش أي جديد ولا أخبار، واحنا محتاجين الموضوع يكبر ويوصل لأكثر عدد من الناس، الموضوع أكبر ما يمكن وبيوت كتير بتتخرب ومحدش بيوصل لحاجة، احنا عايزين حقنا وفلوسنا.

تابع مواقعنا