الخميس 25 أبريل 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

القبض على المتهم برفع علم “المثليين جنسياً” خلال حفل “مشروع ليلى” فى دمياط (صورة)

القاهرة 24
أخبار
الأحد 01/أكتوبر/2017 - 10:36 م

ألقت قوات الأمن بدمياط القبض على أحمد علاء، الشاب الذى رفع علم المثليين فى حفل مشروع ليلى، وتم اقتياده إلى مقر جهاز الأمن الوطنى هناك.

وكتب نور خليل أحد أصدقاء علاء، أنه تم القبض على صديقه بصحبه صديق ثالث لهما يدعى على فرج، وأنهما محتجزين فى مقر أمن الدولة فى دمياط.

ولم يتسن لـ “القاهرة 24” التأكد من مصدر رسمى من صحة الخبر.

وكان الأسبوع الماضى قد تم القبض على الـ7 متهمين عقب ما شهده الحفل من الترويج للفسق والفجور، تم على الفور تشكيل فريق بحث على أعلى مستوى، وتمكن رجال المباحث عقب تفريغ كاميرات المراقبة بمكان الحفل من تحديد العناصر التى روجت لتلك الافكار ورفع الأعلام، وتم اتخاذ كافة الإجراءات القانونية ضدهم، وإحالتهم إلى النيابة العامة التى تباشر حاليا التحقيقات معهم فى الاتهامات الموجهة إليهم.

وكان الشاب أحمد علاء، الذي رفع علم المثليين جنسيا في حفل “مشروع ليلى” بمصر، قد أعرب عن أسفه للفريق وجمهوره على النتائج التي ترتبت على فعلته.

وأكد علاء أن هناك العديد من الإعلاميين طالبوه للحديث معه عبر القنوات المختلفة للرد على من هاجموه وتفسير رفعه للعلم، ولكن حالته النفسية بسبب الهجوم عليه وملاحقته أمنيا منعته من الرد، وذلك عبر حسابه بموقع Facebook.

بعض منشورات المتهم برفع العلم

وجاء في منشور أحمد علاء: “انا مش عارف ابدأ الكلام منين بس هحاول ارتب افكاري بقدر المستطاع:

– مبدئيا انا مش مثلي واعتقد واحد رفع علم rainbow في وسط ٢٥ الف واحد هيبقى عنده الشجاعه إنه يقول على نفسه مثلي لو هو كدا فعلا.

– مسمهمش شواذ اسمهم مثليين، والمثلية الجنسية موجودة في اكتر من ١٥٠٠ نوع وتوجه جنسي معترف بيه من اكبر المظمات زي منظمة الصحة العالمية وجمعية علم النفس الأمريكية والجمعية الطبية الأمريكية.

– المثلية الجنسية لو الأديان بتحرمها ممكن حضرتك متمارسهاش بكل سهولة زي ما الخمرة متحرمة وفي ناس بتشربها لكن انك تفرض معتقداتك على غيرك دي همجية وتطرف وممكن تروح داعش هي بترحب جدا بأمثالك.

– المجتمعات مش بتنحدر لما يكون فيها مثليين وملحدين وترانس .. المجتمعات بتنحدر لما يكون فيها ناس مبتتقبلش الإختلاف وحاشرين مناخيرهم في أعضاء الناس الجنسية وحياتهم الشخصية وشايفين إنهم بيمتلكوا الحقيقة والفضيلة وبيجبروا الناس عليها.

– الإعلاميين اللي بيتشموني مش غريبة عليكم وده شيء متوقع، انتو تستكتوا عن القتل خارج اطار القانون والاعتقالات والاخفاء القسري واحكام قضائية ظالمة بس الناس تمارس حياتها الشصخية بالطريقة الي تريحها او تمارس حق التعبير عن الرأي الي كفلهولهم الاعلان العالمي لحقوق الانسان فدي بالسبالهم فاجعة وخلاص المجتمع بينهار .. انتو بجد؟

– شكرا للاعلاميين برضه انا تقريبا بقيت مطلوب امنيا دلوقتي يا رب تكونوا مرتاحين.

– كم التهديدات بالقتل والاغتصاب والسحل بتثبتلي ان داعش موجودة في كل شارع في مصر واه يا جماعة انتو انتصرتوا انا خايف انزل الشارع.

– اسف لكل الناس الي اتشتمت في الكومنتس عندي، واسف لو سببت لمنظمين الحفلات اي مشكلة، اسف للإعلاميين المحترميين الي كفلولي حق الرد انا في حالة نفسية سيئة وكل حاجة بتبوظ ومش قادر اتلكم ولا ادافع عن نفسي، اسف لجمهور مشروع ليلى لو سببتلهم مشاكل. وشكرًا.”.

تابع مواقعنا