تقاريرتوب ستوري

انضمام رئيس “القومي للمرأة” لـ”جروب السينجل مازر” يثير جدل على “السوشيال ميديا” (صور)

أثار انضمام مايا مرسى عضو مجلس القومي للمرأة لجروب “السينجل ماذر” حالة من الجدل والاختلاف على مواقع التواصل الاجتماعي.

إذ وجهت الإعلامية منى أبو شنب انتقادات حادة على صفحتها على موقع التواصل الاجتماعي فيس بوك، لفكرة “سينجل ماذر” معتبرة إياها تحريض على الفسق والفجور ودعوة للانحلال، رافضة انضمام “مايا مرسي” رئيس المجلس القومي للمرأة للجروب.

وكتبت أبو شنب، ردا على نشر جروب “سنجل ماذر” رسالة ترحيب بانضمام رئيسة المجلس القومي للمرأة: “إلى من يهمه الأمر، إلى السيدات والبنات.. هل أصبح المجلس القومي للمرأة يشجع السنجل مازر.. أوعى تتخدعى بالسنجل مازر.. دى دعوة للانحلال والفجور.. العنوسه هتزيد.. الطلاق هايزيد والمطلقات مش هتلاقى حد تتزوجه.. هتتحول كل العلاقات إلى مرافقة فقط.. وممكن يخلفوا كمان زى الدول الأوروبية.. أين الأزهر.. أين رجال الدين من هذه الدعوات.. كيف تتركون هؤلاء النساء يتحكمون ف مصير البشر.. أين البرلمان.. كيف تشجعون هذا المجلس على مناقشه قوانين الأحوال الشخصية”.

لتواجه مني أبوشنب، سيل من التعليقات الرافضة لكلامها من بعض المتابعات لصفحتها والذى يدل على جهل محكم بطبيعة فكرة السينجل ماذر. على حد قولهن.

إذ علقت آيات جودت على كلامها قائلة: “إلى من يهمه الأمر، هذه الست مش فاهمة أصلًا يعني إيه سنجل ماذر فاحذروها لأنها وباء”.

وقالت رشا شفيق: “انتي شايفه نفسك حاجه وضيعه وتقبلي بالمهانه انتي حره شايفه نفسك ست ناقصه فتقبلي بتعدد الزوجات بردوا انتي حرة، لكن تفرضي رايك علي ستات وأمهات شاربين المر عشان ولادهم و ضفر اي ست مننا بمليون واحدة زيك يبقي تغورى في داهيه واحلي ريبورت للاشكال القذرة الغير سوية اللي زيك”.

وردت ميموغنيم: “انا جوا الجروب دا وما فيهوش اللي انت بتقولي عليهم دول فاحترمي نفسك وبطلي غباء وتلقيح كلام ع الناس بالباطل.. الستات اللي في الجروب محترمين وعارفين دينهم اكتر منك وكل تجمعهم دا علشان يناقشوا امور طلاقهم ونفقة عيالهم من نواحي قانونيه وتجاربهم في المحاكم”.

محمد المحلاوي

صحفى مصري يهتم بالشأن الداخلي والأحداث السياسة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *