الثلاثاء 19 مارس 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

دعاء فاروق تنفعل على داعية قبل أن تسأله باكية: هو ربنا هيدخلني النار؟! (فيديو)

القاهرة 24
أخبار
السبت 11/أغسطس/2018 - 12:04 م

اعترضت الإعلامية دعاء فاروق، مقدمة برنامج “اسأل مع دعاء”، على قناة النهار، على فتوى للشيخ أشرف الفيل، بسبب سؤال إحدى المتصلات عن زينة الوجه.

وترجع معارضة دعاء للشيخ أشرف بعد ورود اتصال هاتفي لسيدة تقول إن زوجها يطلب منها التزين خارج المنزل عندما يخرجان سوياً، فردت المذيعة: «شوية بودرة مش هيضروا»، قبل أن يرد الشيخ إن ذلك لا يجوز شرعاً.

وانفعلت «فاروق» قائلة: «يعني أنا دلوقتي لو مسحت تحت عيني هتلاقي إسود.. إيه المشكلة في شوية حاجات بسيطة»، فرد الشيخ: اتفق جميع الفقهاء أن بدن المرأة عورة عدا الوجه والكفين شريطة خلوهما من الزينة مطلقاً.

وطالب الشيخ مقدمة البرنامج بالحذر عند إبداء رأيها في هذه المسألة خوفاً من اتباع المشاهدين لها مما يترتب عليه سؤالها عنهم يوم القيامة.

وتساءلت «فاروق»: «يعني الراجل بتبرفن ويلبس ويتشيك والست تبقى ماشية شكلها يقرف.. هو ربنا يرضى إننا نفضل طول عمرنا ماشيين شكلنا يقرف ونجيب تراب على وشنا.. أنا دلوقتي هخش على الخمسين سنة هعيط وحياة ربنا وتقولي هأدخل النار.. أنا دلوقتي في الأربعينات أروح أجيب تراب وأحطه على وشي.. هو ربنا هيدخلني جهنم علشان عايزة شكلي يبقى كويس؟».

بينما رد عليها الداعية أشرف الفيل وقال لها، انا لم أقل هذا، أنكي ستدخلين النار ولكن ستسألي عن فتواك وتحملي أوزار كل من أتبع كلامك أمام الله، ودوري كداعية أن أبين للناس الحكم الشرعي للأمور، وبعد ذلك لا دخل لي، وقال ضاحكًا يعني هم كل الناس اللي بيتفرجوا على هيسمعو كلامي؟، بالتأكيد لا، ولكن أنا أقول لهم حكم الشرع فقط ومن شاء أخذ بهذا ومن شاء أعترض”.

تابع مواقعنا