• بحث عن
  • إسعاف بنى سويف: نتلقى أكثر من 10 آلاف معاكسة وبلاغ كاذب يومياً (فيديو)

    قال وليد شعبان، مسؤول غرفة عمليات الإسعاف بمحافظة بني سويف، خلال مداخلة تليفونية ببرنامج “رأي عام”، تقديم الإعلامي “عمرو عبدالحميد”، المُذاع عبر فضائية “تن”، إن المشكلة الحقيقية لهيئة الإسعاف تكمن في المعاكسات والبلاغات الكاذبة، وأن هيئة الإسعاف في بني سويف تتلقي أكثر من 10 آلاف معاكسة وبلاغ كاذب يومياً.

    وأضاف “شعبان” أن هيئة الإسعاف المصرية تحتاج إلي ضمير أو قانون للحد من عمليات المعاكسات، مشيراً إلي أن المعاكسات قد تعوق المُبلغ الحقيقي من الوصول إليهم، قائلا: “بسبب المعاكسات دي ممكن أنا كمواطن اتصل بالإسعاف ما أعرفش أوصلهم، وممكن أما يوصلي أنا كموظف أفتكره معاكسة بسبب إللي قبله”.

    https://youtu.be/F9QR2nMZKh0

    وأوضح: “أنا عندي 3 حلول لموضوع المعاكسات، الحل الأول هو عمل قانون يسجن أو يجرم أي حاجه بس دا أنا شايف إن صعب تحقيقه، الحل التاني فيه قائمة سوداء لو فيه حد اتصل أكتر من 20 مرة هحطه في القائمة السوداء”.

    وتابع: “قبل كدا واحد من سنتين اتصل بإسلوب لبق وحركنا الإسعاف في محافظات الفيوم والمنيا وبني سويف علشان قال فيه أتوبيس محروق وفيه 40 جثه، وماعرفناش إنه بلاغ كاذب غير أما عربيات الإسعاف قابلوا بعض، وبعد ساعة وربع وإحنا بندور علي كل الطرق الغربية بين الـ3 محافظات اتصل قال أنا ضحكت عليكم، روحنا سلمنا الرقم دا للنجدة ولا أي حاجه حصلت ولحد إنهارده بيتصل بينا”.

    وأشار “شعبان” إلي أن هيئة الإسعاف المصرية في 14 محافظة فقط تقوم بدفع مبالغ مالية لإحدي الشركات المتخصصة من أجل فلترة المكالمات الكاذبة، متابعا أن البلاغات الكاذبة لا تقتصر علي الشباب فقط، بل هناك أطفال وبنات، وممكن مُبلغ واحد بس يتصل بيا أكتر من 160 مرة.

    الوسوم
    زر الذهاب إلى الأعلى

    إغلاق