الأربعاء 24 أبريل 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

عمرو سعد: “يوسف شاهين بيحب يكون براند وكان بيقمع أبطال أعماله ويمنعهم من الإعلام”

القاهرة 24
أخبار
الجمعة 30/نوفمبر/2018 - 11:53 م

قال الفنان عمرو سعد، إنه كان يغنى للنجم محمد منير، وعلي الحجار، وتفاجأ بأحد أصدقائه يخبره بأنه يقلد هؤلاء الأشخاص بشكل جيد، وهو  ممثل جيد، وليس مغنى، قائلا:” اخواتي الاتنين صوتهم حلو وراثة عن ابويا، ولما دخلت الكلية كنت بدور على فرقة الغنا في الكلية عشان اغني ولما غنيت في الكلية كان صوتي نشاز لدرجة أن الناس كانوا عايزين يشيلوني من ع المسرح”.

وأضاف “سعد”، خلال حواره مع الإعلامية منى الشاذلى، ببرنامج “معكم”، أنه عمل كمهندس للديكور، وكذلك صنايعي، مؤكداً أنه لم يعمل أى شىء لا يحبه، وروى موقف طريف، قائلا:”كنت بأحب التين الشوكي وواحد صاحبي نصحني نروح ابو زعبل عشان نشتريه بسعر أرخص.. واحنا ماشيين لقيت واحدة بيقوللي بكام فبيعنا نص القفص وكسبنا اربع أضعاف الفلوس اللي اشترينا بيها، وابويا الله يرحمه كان بيشجع فينا فكرة ان الواحد يعتمد على نفسه، وكنت بشتغل من وانا في اجازة تالتة ابتدائي عشرات اثبت اني اقدر اجيب القرش”.

وتابع “سعد”:” ما كنتش رايح مهرجان الجونة، وكنت مطول شعري عشان فيلم كنت ناوي أصوره واللي وصلتله من تعليقات الناس اني لازم اعمل اللي برتاح ليه، أول مشاركة ليا مع يوسف شاهين احبطتني لأن دوري كله اتشال بعد ما مثلته وما ظهرتش غير في لقطة واحدة بعد ما كان همي كله اترسم على كل اللي اعرفهم”.

وأشار “سعد”، إلى أن يوسف شاهين وسف شاهين كان يحب أن يكون النجم فى كل عمل، ولذلك كام يقمع ابطاله وبيمنعهم من الظهور الإعلام، قائلا:” يوسف شاهين كان عنده اهتمام جدا انه يبقى “براند” وكان بيحب يصنع النجم عشان ينسب ليه هذا الفعل”، مشيراً إلى أنه حفظ ثلث القرآن الكريم لكى يمثل دور الشيخ حاتم في “مولانا”، وتعلم تجويد القرآن وقرأ السير.

تابع مواقعنا