السبت 20 أبريل 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

طبيبة الأسنان نور عثمان في ندوة “القاهرة 24”: “كافحت.. والشهرة جت بالصدفة”.. و”لا أمانع التمثيل” (صور وفيديو)

القاهرة 24
تقارير وتحقيقات
الأحد 02/ديسمبر/2018 - 07:17 م

“كفاح، وطموح، وصدفة”، هكذا لخصت طبيبة الأسنان “نور عثمان”، التى ذاع صيتها عبر مواقع التواصل الاجتماعى، بعد انتشار فيديوهات لها، منها فيديو شهير وهى ترتدى فانلة النادى الأهلى، للكشف على مرضاها، مما جعلها من أشهر طبيبات الأسنان داخل مصر.

جمال الطبيبة “نور” كان الأكثر سبباً فى شهرتها، إقبال المصريين على “الفيس بوك”، جعل من أخصائي تركيبات وتجميل الأسنان، أشهر متخصصة فى مجال علاج الأسنان، وكان سبباً فى زيادة طموحها من عيادة بمنطقة شعبية، إلى أن تكون من أكبر أطباء الأسنان فى مصر، مع إنشاء عيادة فى كل محافظة.

القاهرة 24“، استضافت الطبية الشابة، لتروى كواليس شهرتها التى قالت عنها إنها جاءت بالصدفة، ولم يكن فى الحسبان كل هذه الشهرة، التى جعلت عروضاً تليفزيونياً تتسابق لدخولها مجال التمثيل، وإلى نص الحوار:

“كافحت في مناطق شعبية وكنت باخد احتياطاتي”

“الشهرة جت بالصدفة”

“جالي عروض تلفزيونية اطلع في كاميرا خفية”

“مينفعش يجيلي دور “ركلام” مثلاً واوافق عليه”

“نفسي افتح فروع لعيادتي في كل محافظات مصر”

وإليكم نص الحوار..

  • ماذا عن بدايتك في ممارسة مهنة الطب الأسنان؟

“أنا 26 سنة وبدأت حياتي العملية في 2014 بعد تخرجي مباشرة، وكانت التجربة الأولى ليا بمستشفى خاص بمنطقة شعبية في شارع اسمه “جمال عبدالناصر” في جسر السويس، وكانت فترة الشغل تقريباً مفيهاش أي معاناة غير عادية، ده لأن أنا كمان كنت باخد الاحتياطات اللازمة وقت دخولي وخروجي من المنطقة”.

قضيت فترة فيها وبعدها اشتغلت في عيادة خاصة في مصر الجديدة، وبعدين انتقلت لمركز طبي كبير في مدينة نصر، ومن سنة ونص تقريباً فتحت عيادتي.

 

  • ماذا عن حالة الجدل التي حدثت على “السوشيال ميديا” بسبب فيديوهاتك؟

موضوع الفيديوهات كان بالصدفة ومحصلش ليها أي تخطيط، أنا أصلا مشهورة بين أصحابي بهوسي وحبي للتصوير وتسجيل فيديوهات ونشرها على صفحتي الشخصية على الفيس بوك، وكانت  فكرة تسجيل أول فيديو ليا كان بسبب السمعة المشهور بها دكتور الأسنان، دايماً معروف عنه أنه شخصية مكروهة وزيارته ثقيله على قلب المريض ومش بيروح للدكتور غير لما تكون حالته بقت حرجة جداً ووصل لدرجة ألم كبيرة، وفي يوم كنت مستنيه مريض في العيادة، اتأخر عن موعده المحدد ليه، ولما وصل سألته عن سبب تأخيره قالي “أنا مش بحب دكاترة الأسنان وكنت مش عايز أجى بس الضرورة تحكم”، وقمت بعدها سجلت الفيديو من العيادة علشان أسأل فيه ” إحنا ذنبنا أيه؟ ليه مش بتحبونا مع أننا السبب في تخفيف آلامكم، ومش قصدنا نوجعكم ولا نخوفكم، بتكرهونا ليه؟، كنت حريصة على أن الفيديو يكون خفيف واتكلم بطريقة كوميدية.

وبعدها قمت بنشره على صفحتي الخاصة، وخلال 24 ساعة لاقيت ردود أفعال سريعة وغير متوقعة تماماً، تجاوز المليون ونص مشاهدة سواء عندي على الصفحة أو على أي “بيدج” كانت بتنشره عندها، بعد نجاحه بدأ أصحابي وأهلي يشجعوني أكمل في تسجيل فيديوهات ونشرها، وقدم فيها نصايح وإرشادات توعية أي حد يقدر يستخدمها ويستفاد بها من غير مايحتاج أنه يزور أي دكتور”.

  • بماذا تصفى التعليقات على الفيديوهات المنشورة؟

“زي أي تعليقات بتيجي لأي بنت بتتعاكس، بس كانت معاكسة شديدة شوية، أنا عندي فريق سوشيال هو اللي بعتمد عليه في المواقف دي، وهو المسئول عن الصفحة وأنا مش بقراها الصراحة إلا نادراً جداً لما اشوف بعض الكومنتات المكتوبة”.

  • كيف جاءت فكرة تحويل الفيديوهات من مجرد معلومات إلى أفكار ناجحة؟

“أفكار الفيديوهات كلها أفكاري أنا، وأنا اللي بصورها بشكل مبدئي جداً بكاميرة الموبايل الشخصي بتاعي جوه العيادة، ومرة واحدة بس اللي عملت فيها فيديو “بروفيشنال” بس محققش مشاهدة كويسة، ومن بعدها قررت أرجع للطريقة العادية في التصوير، لأن حاسة إن الناس مش محتاجة المظاهر والمبالغة في تقديم المعلومة، لكن محتاجين البساطة والسهولة في التواصل واحنا بنتكلم معاهم”.

“وفعلا لما الفيديو بيبقي خفيف وكوميدي بشكل ما لاقيت ان المتابعين والمرضى عندي في العيادة، بيبقوا حافظين الكلام اللي موجود في الفيديو”.

“أما فريق السوشيال ميديا هما 3 أفراد مسؤولين تنسيق تصميمات الصفحة والرد على المسجات أو التعليقات، لكن بسبب الضغط عليها في أغلب الوقت مش بيلحقوا يردوا على كل الناس، وطبعاً بتجي تعليقات أني مش بتردي ليه، أنتي مغرومة والكلام اللي من النوعية دي”.

  •  فكرة التصوير بـ”فانلة النادي الأهلي” واستخدامها في التسويق والدعاية على الصفحة؟

“فانلة نادى الأهلى كانت فكرة شاب أسمه حسام شغال معايا، بعد فوز الأهلى قالى يا دكتور أحنا محتاجين صورة بالتيشرت، مع أنى مش بنحاز لأي فريق وتقريباً ماليش في الكورة، علشان في ناس زمالكوية من المتابعين على الصفحة زعلوا مني جداً وفكروني أهلاوية، بس كان مجرد تشجيع مني للفريق بعد فوزه”.

  • هل شهرتك على السوشيال ميديا سببت مشاكل مع زملاء المهنة؟

“أكيد سببت كتير وفي مثل بيقول “عدوك ابن كارك”، وده مش بينطبق عليا أنا بس، لا ده في أي مجال هتلاقي نوعيات من الناس اللي تبدأ تكرهك وتحاول تشوه صورتك أول ما تلاقيك بتنجح وبتكبر، يعني يا ريتهم يحاولوا يقلدوني أو يفكروا ينافسوا علشان ينجحوا هما كمان، لا، دول بيبذلوا مجهود كبير علشان بس يحاولوا يوقعوك زي ما هما واقعين”.

  • هل تعرضتي لنقد أو رفض بعد انتشار التعليقات الجارحة على محتوى الفيديوهات التي تقدمينها؟

“على الإطلاق على العكس تماماً أهلي وأصحابي ديما كانوا بيشجعوني، يعني اخويا وولاد خالتي اتعرفوا واشتهروا في جامعتهم بسببي، وحصل موقف قبل كده معايا انا واخويا كنا مسافرين أسوان وانا معروفة إلى حد ما، فقبلت ناس هناك يعرفوني من الصفحة عندي فسلموا عليا وبعد ما مشيوا قولت لاخويا “هي الشهرة عايزة مني ايه؟، وبعدها أخويا قابل ناس صحابه سلموا برضو عليه ولما مشيوا قالي ” هي الشهرة عايزة مني ايه؟”.

  • هل تعرضتي لمواقف محرجة بسبب التعليقات سواء داخل العيادة أو خارجها؟

“لا خالص مفيش أي موقف حصل بسبب الكومنتات، مع أني كنت ديماً خايفة من أن حد يجي العيادة لغرض أنه يعاكس، وفعلاً أخذت احتياطي وكنت حريصة على أن المساعدين الموجودين معايا يكون كلهم أولاد، يعني المسئول على الريسبشن ولد، والمساعد اللي معايا خلال الكشف على المرضى برضو ولد، ومجمل المساعدين اللي شغالين معايا 3 أولاد وبنت واحدة، علشان لو حد دخل وفكر أنه يعمل موقف مش ظريف هيلاقي كل اللي معايا أولاد ومش هيحاول يفكر أنه يعمل حاجة”.

“لكن بيحصلي مواقف عادية بس في الأغلب بتبقي محرجة لغيري مثلاً كان في واحد عايز يتصور معايا وأنا في الجيم بعد ما خلصت التمرين، وكان صعب جداً اتصور معاه وانا شكلي متبهدل ومرهق فرفضت وبالتالي هو اتضايق مني”.

https://www.youtube.com/watch?v=ZcRICSs8SfA&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2OLMfuftN3V_ynN_5zIQh2CEyXWXD9BqE5jyHDu8p8qFy3v6AexluxEsA

 

  • هل شهرتك على السوشيال ميديا تسببت في حدوث فرق بزيادة عدد المرضى بالعيادة؟

“لا هو مفرقش في زيادة عدد المرضى، لكن فرق في أن الناس بدأت تحس أنها بتروح لحد مشهور، وبقي أي مريض يجي يقولي أنا عاوز اتصور معاكي يا دكتور، وده تقريباً زود الثقة عند المرضى تجاهي، فبدأت أحس أني نجمة مشهورة، وأن الناس بدأت برضو تحس أني أنا مش مجرد دكتورة وبس لا دكتورة وكمان مشهورة”.

  • هل زاد عدد نجوم الفن والمجتمع في زيارة العيادة؟

“بالتأكيد لأنهم دايما بيحبوا يروحوا يتعالجوا عن حد يكون ثقة مشهور في مجاله، وبدأ بعض المشاهير فعلاً في التواصل معايا وزيارتي بعد شهرتي على السوشيال ميديا، لكن أنا بس اللي ضعيفه في التصوير ومش بظهر كل الناس اللي بتجيلي، لكن في مشاهير كتير بتجي العيادة”.

  • هل حصلتي على أي عروض إعلانية أو تلفزيونية؟

“جالي عرض برنامج طبي في التلفزيون، وعرض تاني لبرنامج الكاميرا الخفية هيتذاع في رمضان، بس للأسف رفضته لأن كان العرض مش مناسب ليا خالص، لكن أنا معنديش مشكلة  في أني أقدم أي عمل فني سواء في التلفزيون أو السينما، لكن شرطي الأساسي أن يكون مناسب ليا ولشكلي الاجتماعي، لأن مش هقدر أقبل أي عمل لمجرد الشهرة، يعني مينفعش يجيلي دور “ركلام” مثلاً واوافق عليه”.

  • ماذا عن قراراتك وخططك المستقبلية؟

“عايزة افتح فروع لعيادتي في كل محافظات مصر، لأن في ناس كتير بتجيلي من كذا محافظة، جالي مرضى من المنصورة والبحيرة وأسوان وبني سويف ومن أماكن كتير، فأنا عايزة اللي أوصلهم بدل ما هما يسافروا المسافة دي كلها، ومش عندي أي نية أني أسيب البلد اسافر بره مصر الصراحة”.

س: من أسئلة القراء : أنا أعاني من مشكلة الصرير “الجز” على أسناني أثناء فترة النوم مما تسبب في حدوث تأكل بها بالإضافة إلى الاستيقاظ على الآم بالرأس وصداع دائم، ما علاج ذلك؟

ج: “هي حالة تصيب الإنسان عندما يكون تحت ضغط نفسي كبير، حيث يقوم بـ”الجز” الزائد على أسنانه طول اليوم وخاصة فترة النوم، وهذا بشكل غير إرادي، تسبب له صداع شديد وتآكل في الأسنان، ومن مضاعفاتها حدوث التهابات في مفاصل الفك، والعلاج منها بيكون على هيئة غلاف بلاستيكي مطاطي يستعمل أثناء النوم، لحماية الأسنان من التآكل”.

س: عملت حشو عصب لأحدى الضروس بالفك مرتين لكن مازلت أعاني من وجود ألم شديدة بمكان الحشو، ما الحل؟

ج: “هناك سببين لهذا الألم، الأول ربما يكون بسبب وجود جيوب لثوية، حدثت بعد تركيب الحشو بطريقة خاطئة، أو ربما يكون بسبب حدوث خطأ من الدكتور أثناء الحشو، ولم يقوم بتنظيف الأسنان واللثة جيداً قبل عملية الحشو، ويجب زيارة الطبيب لمعرفة السبب وعلاجه”.

س: أعاني من اعوجاج بضرس العقل هل يوجد له علاج أم يفضل خلعه؟

ج: “ضرس العقل له العديد من المشاكل، لأنه ينمو في سن متأخر بداية من 17 إلى 21 سنة وبالتالي تكون جميع الأسنان والضروس أخذت وضعها بشكل مستقر في الفم، وهو لا يجد لنفسه أي مكان فيحاول أن ينمو في أماكن ضيقة، مما يسبب أضرار بعد نموه ومنها اعوجاجه ويفضل خلعه لأنه ليس له فائدة كبيرة ويعتمد الإنسان على باقي الضروس الموجودة في عملية المضغ”.

س: أريد معرفة أنواع التقويم؟ وهل يوجد نوع يمكن استخدامه دون أن يسبب لي أي نوع من الإحراج؟

ج: “نعم يوجد، للتقويم أنواع عديدة منها “المعدن، والشفاف السيراميكي” وهما دائمين لا يمكن إزالتهم إلا بعد انتهاء فترة العلاج، أما النوع الثالث فهو المتحرك الذي يفضله أغلب المرضى، ويكون درجات لونه أقرب للون الأسنان الطبيعية، وهناك نوع آخر يكون داخلي يتم تركيبه خلف الأسنان، ولا يظهر تماماً”.

س: متى يحتاج المريض إلى تركيب أسنان؟

ج: “هناك حالتان لتركيب الأسنان منها “المرضية”، التي يكون سببها مشكلة ما في واحدة من أسنانه ولا يوجد حل غير تركيب سن جديد كبديل للقديمة التي حدث بها تلف، وهناك نوع “تجميلي”، يلجأ إليها البعض لتحسين مظهر الأسنان دون وجود أي سبب أو عرض صحي يجبره على التركيب”.

س: ظهر مؤخراً طريقة غريبة للحشو وهي الحشو من خلال شخص مجهول الهوية يعمل على وضع مادة صلبة داخل المكان المراد حشوه تكون لونها يشبه نفس لون الأسنان الطبيعية؟ هل يوجد ضرر على الفم في حالة استخدام هذه المادة؟

ج: “هذه المادة خطر جداً وتسبب العديد من المشاكل بالفم، لأن هذا الشخص يعمل على تثبيتها داخل الفم بطريقة خاطئة جداً تسبب ضرر على الضروس المحيط لها مما يسبب في ضعف وسقوطها بعد فترة، وتعمل على زيادة الفطريات والالتهابات اللثة، التي تؤدي الى تورم الوجه والآلام شديدة”.

س: هل التقدم بالسن ينعكس على حالة الأسنان الصحية؟

ج: “بالتأكيد التقدم في السن يسبب ضعف عام في حالة الجسم، وبالتالي يؤثر على الأسنان، لكن هناك بعض الحالات الحريصة على الاهتمام بنظافة أسنانها ومتابعتها بشكل مستمر لا تعاني من أي ضرر بها، وحالة أسنانها جيدة أكثر من شاب في بداية عمره، لذا يجب زيارة طبيب الأسنان بصفة دورية كل 6 شهور”.

س: طفلي يعاني من مشكلة أثناء فترة تبديل الأسنان حيث ينمو السن الجديد خلف الأسنان اللبنية دون أن تسقط، ما الحل في ذلك؟

ج: “يجب على الأم عدم إهمال الطفل في هذه المرحلة، لأن الأسنان الجديدة تحاول النمو في مكانها الطبيعي وبسبب عدم سقوط السنة اللبنية، فتضطر إلى النمو في أي فراغ موجود بالفم، لذا يجب زيارة الطبيب في وقت مبكر لأن في بداية المشكلة يسهل حلها دون أي أضرار، لكن التأخر يسبب في حدوث مشاكل كثير للطفل منها تركيب تقويم”.

س: أنا عروسة وفرحي قرب وبعاني من مشكلة في مظهر أسناني الخارجي ما الحل وهل استطيع علاجها في وقت قصير؟

ج: “نعم يمكن علاجها في وقت قصير، لكن يجب التوجه إلي الطبيب بفترة كافية قبل الفرح، لمعرفة المشكلة التي تعاني منها، البداية في الحل فوراً”.

س: أعاني من كبر حجم اللثة في فمي مما يسبب ظهور الأسنان بشكل صغير جداً؟

ج: “هذه الحالة تسمى بالضحكة اللثوية، علاجها عبارة عن قيام بنحت في اللثة، يعمل على تصغير حجم اللثة وظهور الأسنان بحجمها الطبيعي”.

 

تابع مواقعنا