الجمعة 19 أبريل 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

السيسي: “لما براجع اللي بنشتغل عليه بلاقي المسؤولين مش واخدين بالهم من اللي إحنا بنعمله”

القاهرة 24
أخبار
السبت 15/ديسمبر/2018 - 01:35 م

قاطع الرئيس عبدالفتاح السيسي، اللواء عاصم عبدالله شكر مدير إدارة المياه في القوات المسلحة، خلال الحديث عن محطتي مياه بحر البقر والمحسمة.

وقال الرئيس السيسي: “بقول للمصريين إن واحدة منهم كانت بتخش على بحيرة المنزلة تتلف البحيرة، وتتلف الحياة المائية، وواحدة تنزل على بحيرة التمساح وتغير البيئة المائية لها.. دي مش بتاعتك، بس أنا بقول للمصريين إننا لما نيجي نعمل مشروعات بتكون متكاملة مع بعضها مش على قد المعالجة أو تحلية المياه، لكن أيضا المحافظة على البيئة وشرط صحية حقيقة لبحيرة مثل بحيرة المنزلة”.

 

وأضاف السيسي: “لما باجي أراجع المواضيع مع الناس اللي بتشتغل، بلاقي المسؤولين مش واخدين بالهم من اللي إحنا بنعمله.. يا كامل تلوث بحيرة كاملة على 250 ألف فدان وإحنا بنعمل محطة معالجة المياه، لازم المسؤولين يعرفوا إن المشروع ده قومي.. وهنعمل المزارع السمكية على أرقى ما يكون تكلفتها غير اقتصادية.. لكن الشغل البلدي اللي بيتعمل بيتلف مستقبل أولادنا”.

 

وسأل الرئيس السيسي اللواء كامل الوزير رئيس الهيئة الهندسية للقوات المسلحة، “المحطة دي هتتكلف 18 مليار؟”، ورد الوزير: “لأ 20 يا فندم”، ورد السيسي عليه: “لأ 18 ولا إيه يا عاصم؟”، وحاول اللواءان عاصم وكامل شرح أن هناك مليارين إضافيتين لتحويلات المسارات، لكن السيسي قاطعه: “ماليش دعوة.. أنا ليا المحطة”، “الـ18 مليار دول.. علشان نستفيد من الميه ومنخليهاش تلوث المنزلة”.

 

تابع مواقعنا