ماتنفخوهاش عشان ماتفرقعش فى وشكم.. صبري فواز يوجه رسالة لمدعي الشرف والدين من الفنانين (تدوينة)

استنكر الفنان صبري فواز ما انتشر مؤخرًا من انتقاد مهنة الفن من بعض الممتهنين بمهنة الفن ويظهرون في البرامج الحوارية أو عبر صفحاتهم على مواقع السوشيال ميديا متهمًا إياهم بمحاولة إدعاء التدين أو الشرف.

ماتنفخوهاش عشان ماتفرقعش فى وشكم.. صبري فواز يوجه رسالة لمدعي الشرف والدين من الفنانين (تدوينة)
ماتنفخوهاش عشان ماتفرقعش فى وشكم.. صبري فواز يوجه رسالة لمدعي الشرف والدين من الفنانين (تدوينة)

وقال فواز عبر حسابه الرسمي على موقع التواصل الاجتماعي “فيس بوك”: “من أول يوم أعلنت دعمى للزملاء اللى اشتغلوا فى موسم ضيق و ضاغط و قاسى جداً، و قلت الحمد لله إن فيه شغل طلع فى الظروف المهببة دى، عشان كده تلاقينى لا اتكلمت عن دراما و لا عن برامج و لا أى حاجة ..
و الحاجة اللى بتعجبنى باشير بوست عنها بحب و فرحة”.

ماجد المصري: “اشتغلت في نايت كلوب.. وقولت لبنتي الحجاب مش هزار” (فيديو)

وتابع صبري فواز: “الزملا اللى بيطلعوا فى البرامج أو يكتبوا على السوشيال ميديا .. و يقولوا تصريحات تدين مهنة الفن، سواء بادعاء التدين، أو بادعاء الشرف، و الحاجات دى صدرت عن حوالى خمسة ستة من الزملا، منهم فنان كبير قوى”.

ووجه فواز رسالة صريحة لكل من يرى في مهنة الفن شيئ من الحرام، مناشدًا إياهم بضرورة ترك المهنة والتوجه إلى زاوية والعمل على نشر الدروس الدينية هناك، مؤكدًا على ضرورة التبرع بكل المال الذين تربحوه من مهنة الفن حيث قال: “للى شايف إن المهنة حرام ، يسيبها، يروح يدى دروس دينية فى أى زاوية و يسيب المهنة .. و ماينساش يتبرع بالفلوس الكتير اللى كسبها من الحرام”.

وأردف: وظهر من الفناني أيضًا من يصرح برفضه لعمل ابنته في تلك المهنة، وهو ما يجعل تركه للمهنة وتبرعه بكل ما كسبه منها أمر واجب حيث قال: “اللى شايف انها مهنة مش شريفة و بيقول إنه ما يسمحش لبنته تشتغل فيها .. يروح يشوف له شغلانة تانية .. و برضوا ماينساش يتبرع بالفلوس الكتيراللى كسبها من شغلانة مش شريفة”.

مختتمًا فواز حديثه بتوجيه رسالة يحاول بها تلخيص كل ما سبق حيث قال: “ماتنفخوهاش عشان ماتفرقعش فى وشكم”.

الوسوم

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

مقالات ذات صلة

إغلاق