• بحث عن
  • بعد هزيمة المنتخب.. بسنت نور الدين: “التحرش ليس سببًا في خسارتنا” (صورة)

    بسنت محمد

    علقت المرشدة السياحية بسنت نور الدين، على هزيمة منتخب مصر المدوية أمام جنوب إفريقيا وخروجه من البطولة، مستشهدة بواقعة هزيمة سابقة للمنتخب أيضا، مشيرة إلى أن الفوز والخسارة لا علاقة لهما بسلوك اللاعبين.

    وقالت بسنت على حسابه الشخصي على “فيس بوك”: “على خلفية انهزامنا امبارح أمام جنوب أفريقيا فى ٢٠١٤ نظم اتحاد كرة اليد مباراة ودية بين منتخب مصر وبين منتخب بيضم نجوم كرة اليد من مختلف دول العالم، لدعم مستشفى ٥٧٣٥٧”.

    وأضافت: “فى الوقت ده أنا كنت شغالة فى ٥٧٣٥٧؛ بكتب قصص الأطفال والمتبرعين وأخبار المستشفى على السوشال الميديا لتشجيع الناس على التبرع، وحضرت الماتش وأنا كلى حماس إن احنا حنفوز، وحرجع بقا البيت اكتب عن مشاعرنا وقت التشجيع وعن نصر المنتخب المصرى لمساندة الأطفال فى نصرهم على مرض السرطان “.

    وعن كواليس التشجيع قالت: “أطفال كتير من المستشفى كانوا حاضرين، جو مختلف من التشجيع، أصل أكيد بقا ربنا حايجبر بخاطر العيال الفرحانة دى وحانفوز .. بس الحقيقة ما حصلش”.

    وبعد الهزيمة أوضحت: “اتضح لى أن الدنيا مابتمشيش كدا، وأن مشاعرنا مابتتحكمش فى القدر وأن كون الإنسان صالح أو فاسد مش شرط للفوز أو الخسارة فى النتيجة”.

    عقب الخروج من أمم إفريقيا.. لاعبو منتخب مصر يغادرون فندق الإقامة بسيارتهم الخاصة

    وأكدت” قد يكون الفريق كله من المتحرشين ونفوز فى النتيجة قد يكون الفريق كله فى أخلاق ابو تريكة و نخسر النتيجة، واتضح لى ان الفوز والخسارة مش ممثلين فى نتيجة مُباراتنا فى الحياة وإنما الفوز الحقيقى هى فى خوضك للسعى فيها بشرف، أياً كانت النتيجة انتصارنا الحقيقى فى سعينا فيها بشرف”.

    واختتمت: “ملحوظة الصورة اخدها مصور جريدة بدون ماخد بالى فى آخر ماتش كرة اليد إياه  وانا زعلانة علشان بنخسر و فرحة العيال بتضيع ..و ضاع الخبر يا ولدى اللى كنت مخططة اكتبه”.

    الوسوم

    اترك تعليقاً

    لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

    زر الذهاب إلى الأعلى

    إغلاق