• بحث عن
  • خالد منتصر عن متابعة “الصحة” لحادث معهد الأورام: “ييجي أبويا يعوز قهوه اعمله شاي واسقيه لأمي” (صورة)

    أبدى المفكر الدكتور خالد منتصر، تعجبه الشديد من ذهاب الدكتورة هالة زايد وزيرة الصحة، إلى معهد ناصر فور سماع دوي الانفجار بالقرب من معهد الأورام مرجعًا ذلك إلى تبعية معهد ناصر إلى وزارة الصحة، المر الذي لم يتوفر في معهد الأورام على حد قوله.

    وقال منتصر في منشور له عبر حسابه الرسمي على موقع التواصل الاجتماعي “فيس بوك”: “معهد الاورام بيتحرق ، تقوم وزيرة الصحة تروح معهد ناصر اللي على بعد ١٥ كيلو من معهد الأورام عشان تتطمن بالتليفون ع الاورام !!، ليه الوزيرة ماراحتش معهد الاورام وراحت معهد ناصر ؟؟! لأن الأول مستشفي جامعي والتاني تبع وزارة الصحة”.

    خالد منتصر عن متابعة "الصحة" لحادث معهد الأورام: "ييجي أبويا يعوز قهوه اعمله شاي واسقيه لأمي"
    خالد منتصر عن متابعة “الصحة” لحادث معهد الأورام: “ييجي أبويا يعوز قهوه اعمله شاي واسقيه لأمي”

    وتابع منتصر: “الختم بتاع الجامعي عند مدام عطيات في الدور الخامس ، أما معهد ناصر فاحنا بنلعب في ملعبنا والختم بتاع مدام سميه اللي ف الدور السابع معانا والورق ورقنا والدفاتر دفاترنا، وبرغم ان فيه مستشفي السلام هرمل بجانب معهد الاورام الا ان الاطمئنان من معهد ناصر اللي هو الشيخ البعيد سره باتع !!، وماحدش قال انها ماتروحش ناصر بس الأهم دلوقتي كان معهد الاورام اللي فيه الكارثة”.

    وأكمل منتصر قائلًا: “وبعدين يامعالي الوزيرة ..ده وقت سؤال عن اختصاصات وده تبع مين وفي نطاق اختصاصات فلان وعلان ، احنا في كارثة وانتي المسؤولة عن صحة المصريين اللي لما اتحرقوا ماكانش مختوم على جلدهم ختم وزارة التعليم العالي أو شئون البيئة !!، يعني مطلوب شوية مرونة ومعالجة سياسية للأمر مش معالجة وظيفية …واللي يعوزه معهد الأورام مانطمنش عليه من معهد ناصر”.

    واختتم خالد منتصر حديثه بالسخرية من الوضع برمته حيث قال: “الله يرحم الفنانة شاديه اللي لخصت الوضع السريالي المصري وقالت ييجي ابويا يعوز فنجان قهوه اعمله شاي واسقيه لامي!!”

    الوسوم

    اترك تعليقاً

    لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

    مقالات ذات صلة


    CIB
    CIB
    إغلاق