الخميس 28 مارس 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

عبد الشافي وجابر خارج حسابات طارق يحيى في مباراة الزمالك وديكاداها الصومالي

القاهرة 24
أخبار
الإثنين 12/أغسطس/2019 - 09:44 م

استقر الجهاز الفني للفريق الأول لكرة القدم بنادي الزمالك بقيادة طارق يحيي المدير الفني، على استبعاد كلا من محمد عبدالشافي ظهير أيسر الفريق وإسلام جابر صانع الألعاب، من حساباته خلال مباراة ديكاداها الصومالي بدوري أبطال إفريقيا.

ويأتي قرار الجهاز الفني، بسبب خضوع الثنائي لعمليات تأهيل بالوقت الحالي، عقب تعرضهما للإصابات مع أنديتهم قبل التعاقد مع الزمالك، بالصيف الجاري.

وتعاقد الزمالك، مع عبدالشافي قادما من أهلي جدة السعودي، وإسلام جابر من مصر المقاصة، لتدعيم صفوفه استعدادا للموسم الجديد والتي يشارك خلالها ببطولات الدوري وكأس مصر، والإفريقي ودوري أبطال إفريقيا، والسوبر المصري.

ويلتقي الزمالك ديكاداها الصومالي، مساء الجمعة المقبلة على ملعب برج العرب بالإسكندرية ضمن ذهاب الدور التمهيدي لدوري أبطال إفريقيا.

ثلاثي الزمالك يحصل على راحة من التدريبات الجماعية

حصل الثنائي المغربي محمد أوناجم وخالد بوطيب لاعبا الفريق الأول لكرة القدم بنادي الزمالك على راحة من التدريبات الجماعية المقامة حالياً بملعب النادي وذلك بإذن من الجهاز الفني بقيادة طارق يحيي.

ويتواجد اوناجم في المغرب لإنهاء بعض الأمور الخاصة وذلك عقب حصوله على اذن بالسفر إلى بلاده.

كما حصل أيضا طارق حامد لاعب وسط الفريق الأبيض على راحة من التدريبات المقامة حالياً بمقر النادي وذلك بإذن من الجهاز الفني على أن ينتظم اللاعب بشكل طبيعي بالمران غدا.

وانتظم إسلام جابر ومحمد عبدالشافي ثنائي الفريق الأبيض، في التدريبات الجماعية المقامة حاليا بملعب النادي بشكل طبيعي.

جاء ذلك عقب الانتهاء من البرنامج الذي وضع لهما خلال الوقت السابق لتجهيزهما، وشارك الثنائي بالتدريبات الجماعية.

ويستعد الزمالك لمواجهة ديكاداها بطل الصومال في ذهاب دور الـ 64 بدوري أبطال إفريقيا.

مرتضي منصور يعقد مؤتمرًا صحفيًا صباح الأربعاء بمقر الزمالك

يعقد مرتضى منصور رئيس مجلس إدارة نادي الزمالك مؤتمرًا صحفيًا في تمام الساعة الحادية عشرة صباح الأربعاء المقبل بمقر النادي.

ومن المنتظر أن يتم إعلان اسم المدير الفني للفريق الأول لكرة القدم بنادي الزمالك خلال المؤتمر.

كما من المنتظر أيضا أن يرد رئيس نادي الزمالك على منتقديه من نجوم القلعة البيضاء خلال الفترة الأخيرة، خاصة بعد أن دخل في مشادة لفظية عبر ” الواتس أب” مع تامر عبد الحميد نجم الزمالك السابق.

مرتضى منصور مهاجمًا تامر عبد الحميد: “أنت قليل الأدب وهايج” (صور)

كشف تامر عبد الحميد المحلل الرياضي،ونجم الزمالك السابق، سب المستشار مرتضى منصور له وتوجيه اتهامات بالرشوة، من خلال رسائل عن طريق تطبيق التواصل الاجتماعي “واتس آب”.

وقال مرتضى منصور في رسالته لتامر، “انت زملكاوي الأهلي خد الدوري بالاستقرار ولا بالحكام ومين ضغط على مين يا افندي هو مش جروس قعد لغاية نهاية عقدة هو يعني لو جنش ما اتعورش كان الزمالك اتعادل مع الجونة ولا اتغلب من الهلي بأخطاء قاتلة من حراس المرمى وانت مش واخد بالك أن أبو طيب المهاجم الأساسي مصاب بقاله شهرين وكهربا جناح هرب يا اخي اتقي ربنا وبطل غل ويا افندي اللي عمل القايمة قبل ما يمشي خالد جلال هجاص”.

تفاصيل هجوم مرتضى منصور على تامر عبد الحميد

ورد عليه الكابتن تامر، “مساء الخير يا سيادة المستشار حضرتك عامل شغل جامد جدا على مستوى الصفقات كل سنه أحسن لاعيبه بتيجي نادي الزمالك إنما حضرتك بتجيب لعيبه كويسة وخلاص النادي هيستفيد منهم فنيا إزاي طبعا ما تعرفش وقلنا ان كتر تغيير اللاعيبه يضر بالفريق زي ما كل شوية هتجيب متور جديد لعربيتك فعمرها ما هتمشيكتر تغيير المدربين لأنهم ما بيعملوش اللي أنت عاوزة بيبوظ برده الشغل الجامد المعمول شخصيتك أقوى من كل اللي حواليك ما حدش يقدر يعارضك لأن الكل مستفيد ودي مشكلة عندك لازم تلاقي لها حل علشان تاخد الرأي الصحيح اللي يفيدك … إدارة فريق كرة القدم حضرتك يا افندم خبراتك فيها قليلة جدا ممكن تضحك على الناس كالعادة بتصريحاتك وقلبك للأمور والأوراق إنما حضرتك عارف من جواك أنك مش عارف تدير كرة قدم عارف ليه لأ لأنك بتدير فريق الكرة لمجد شخصي لتاريخك أنت علشان يتقال مرتضى منصور مش الزمالك“.

وأضاف : “نادي الزمالك بالمجهود الجبار المبذول والفلوس المصروفة فيه لازم يبقى في حته تانية خالص حرام عليك كده وربنا يرضاش بكده…. وده الكلام اللي يرضي الله وفيه اتقاء لله”.

 

وأكمل مرتضى منصور: “أنت عيل قليل الأدب أنت مالك هايج ليه يلا كده ورحمة أمي يا حاقد لاعلمك الأدب يا قبيض عباس دفعلك كام عشان تقل أدبك”.

 

تابع مواقعنا