الجمعة 19 أبريل 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

بعد مرور 10 سنوات.. عمرو سعد يكشف كواليس تصوير مشهد مؤثر من فيلم دكان شحاته (صورة)

القاهرة 24
فن
الأحد 18/أغسطس/2019 - 05:10 م

بعد عشر سنوات على عرض فيلم “دكان شحاته”، شارك الفنان عمرو سعد جمهوره ومتابعية على صفحته الشخصية على انستجرام قصة من كواليس تصوير الفيلم، تعود لتصوير مشهد عودة شخصية “شحاتة” مرة أخرى بعد وفاة والده.

 

حيث قال سعد معلقًا على صورة من المشهد: “يومها طلبت من المخرج اني اركز لوحدي تماما وهو في نفس الوقت بدأ يحضر المشهد وطلب من الجميع الهدوء .. اخدت ساعة تقريبا لغاية ما هزيت راسي اني جاهز واتحركت ناحية مكان التصوير وفجأة وأنا في الطريق شوفت الدكان المقفول لقيت نفسي باتحرك زي المسحور ناحيته المخرج خالد يوسف فهم بسرعة ان في حاجة هتحصل وقرب ناحيتي وبص بهدوء وقال لي عاوز ايه؟!”.

 

وأضاف: “شاورت على الدكان المقفول ورغم أنه كان جاهز لمشهد في مكان تاني الا انه جري بسرعة وحرك كل اللوكيشن والإضاءة ناحيتي وصرخ للكاميرا تدور بسرعة وصور فعلا المشهد ده النهاردة عدي عشر سنين على اليوم ده”.

 

وأكمل كلامه: “وطول الوقت الناس بتفكرني بالمشهد ده وكأنه خرج من ذاكرتي لذاكرتهم هما وهو ده اللي طول الوقت باتمناه و بدعي ربنا اني اعمل حاجة تعيش ويفتكرها الناس بعد ما أكون مشيت او توصل بصدق، دعواتكم اني اعرف اعمل ده والمشاهد اللي تعبت فيها. تكون جزء من الذاكرة مش تبقي لحظة وخلاص”.

 

View this post on Instagram

 

يومها طلبت من المخرج اني اركز لوحدي تماما وهو في نفس الوقت بدأ يحضر المشهد وطلب من الجميع الهدوء .. اخدت ساعة تقريبا لغاية ما هزيت راسي اني جاهز واتحركت ناحية مكان التصوير وفجأة وانا في الطريق شوفت الدكان المقفول لقيت نفسي باتحرك زي المسحور ناحيتة المخرج خالد يوسف فهم بسرعة ان في حاجة هاتحصل وقرب ناحيتي وبص بهدوء وقاللي عاوز ايه؟!.. شاورت علي الدكان المقفول ورغم انه كان جاهز لمشهد في مكان تاني الا انه جري بسرعة وحرك كل اللوكيشن والإضاءة ناحيتي وصرخ للكاميرا تدور بسرعة وصور فعلا المشهد ده النهاردة عدي عشر سنين علي اليوم ده وطول الوقت الناس بتفكرني بالمشهد ده وكأنه خرج من ذاكرتي لذاكرتهم هما وهو ده اللي طول الوقت باتمناه وبادعي ربنا اني اعمل حاجة تعيش ويفتكرها الناس بعد ما أكون مشيت او توصل بصدق …، دعواتكم اني اعرف اعمل ده والمشاهد اللي تعبت فيها. تكون جزء من الذاكرة مش تبقي لحظة وخلاص #دكان_شحاته

A post shared by Amr Saad (@amrsaad.official) on Aug 18, 2019 at 6:46am PDT

 

تابع مواقعنا