الخميس 25 أبريل 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

وصف خصومه بـ”ولاد الحرام”.. عمر طاهر يطلب تدخل “الأعلى للإعلام” بسبب تجاوزات “ساويرس”

القاهرة 24
أخبار
السبت 07/سبتمبر/2019 - 01:54 م

أبدى الكاتب عمر طاهر تعجبه الشديد من إهانة رجل الأعمال نجيب ساويرس، والتي وجهها إلى أفراد تخاصموا معه قضائيًا، حيث وصف “ساويرس” من رفع عليه قضية أبراج الشيخ زايد بأنهم “ولاد حرام”.

وقال المهندس نجيب ساويرس ذلك أثناء مداخلة لبرنامج “الحكاية” المذاع عبر فضائية mbc مصر، الأمر الذي تقبله أديب بـ “ضحكة مميكنة” على حد وصف الكاتب الكبير.

تعليق عمر طاهر على تجاوزات نجيب ساويرس

وقال عمر طاهر، عبر حسابه الرسمي على موقع التواصل الاجتماعي “فيس بوك“: “يعنى بلعها أديب بضحكة مميكنة علشان صاحبه”

ويؤكد طاهر أن ساويرس فى حالة استهتار بالجميع، سواء كان  أشخاص ودولة وقانون وفن و غيره، حيث حرر سكان مدينة الشيخ زايد توكيلات للأستاذ أحمد الحمامصي المحامي، وأقاموا دعوة قضائية ضد أبراج ساويرس فى “زايد” و ضد استيلائه على حديقة عامة بمساحة 65 فدان، ولكن يراهم ساويرس كلهم “أورد حرام”.

ويشير طاهر إلى تصريح المهندس نجيب ساويرس، حين أكد انه يريد انتاج أفلام “بتجيب فلوس” وذلك على خلفية انتاجه لفيلم مولانا، والذي لم يحقق نجاحًا ماديًا قويًا من حيث حسابات شباك التذاكر، ويقارن ذلك بما يحدث في الشيخ زايد.

فيقول طاهر: “واخد ترخيص بناء إدارى تجارى و باستهتار شديد حوله سكنى و بيبيع وحدات علشان يبقى امر واقع، ولا هى مدينة ابراج و لا الحديقة العامة بتاعته و لا خصومه امام قضاء مصر ولاد حرام .. لكنه تجاوز ده كله بـ استهتار شديد، وبيقولك تطوير عمرانى.. تطوير زى الافلام اللى زهق من انتاجها فشتم صناعها و قرر انه عايز افلام بتجيب فلوس.. ساويرس عايز حاجات بتجيب فلوس بالدرجة الاولى”

ويتابع: “عشان كدة انا لا باصدق انه راعى جوائز أدبية و لا سينمائية و هو بالوقت بيستهتر ب سمعة الناس اللى انتج لهم افلام و بيقول انهم خربوا بيته وإنه عايز ناس تعمل له سينما تجيب فلوس علشان يصرفها على مهرجان الجونة .. الجونة اللى لو فكر يبنى فيها برج واحد كان أخوه قطع رجله من هناك.. ابراج زايد مش تطوير عمرانى.. دى تجسيد حى و كامل للاستهتار بكل حاجة فى البلد دى”

تابع مواقعنا