السبت 20 أبريل 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

بـ”موسيقى حزينة”..ريهام سعيد: “كان ممكن ناخد نسبة من التبرعات بس معملناش” (فيديو)

القاهرة 24
فن
الإثنين 09/سبتمبر/2019 - 12:16 م

كشفت الإعلامية ريهام سعيد ، سبب إعتزالها الإعلام مؤخرًا، وذلك من خلال فيديو بثته عبر حسابها الرسمي على موقع “انستجرام”.

وقالت ريهام سعيد في بداية حديثها: “في شعرة بس عايزه أوضحها، للأسف مش جمهوري اللي بيتفرج عليا على يوتيوب، دلوقت في ولد لجأ لي، عنده مثلاً مرض السرقة، وبيتربط من رجليه، في البيت عشان أقول للناس خلي بالكو لما يكون عندكوا ولد عنده نفس المرض غلط تعملوا فيه كدا”.

وأضافت: “أطلع أحكيلكم حدوتة يعني، ولا لازم أديكم مثال، الولد دا مبيروحش المدرسة لأنه مربوط من رجليه، هل أنا طالعة بقول عنه سر أهل منطقته وبلده وقرايبه ميعرفوش، هل دا هيضره لما يكبر لأ، لأن شكله مش هيبقى زي وهو كبير، مافيهوش حاجة تعيب”.

ريهام سعيد تستعين بمريض سمنة يناشد السيسي لعودتها: “شايفين بيعرق إزاي وهو بيتكلم” (فيديو)

 

ريهام سعيد تتحدث عن دور الإعلام

وأستكملت: “وبعدين برجع للغري اللي متفوق علينا في حاجات كتير إنسانيًا بيعملوا كدا، بيدوا مثال حي للأغتصاب وتحرش، عشان يوعظوا الناس، نفسي افهم الناس اسمه “real tv”، الإعلام مش بس أستضيف نجم، لا ونحاول نوعظ الناس ونوعيهم ونقول دا قانون رادع، صالحوا مراتاتكوا، لازم يكون في أمثلة حية”.

وتابعت: “هتقولوا لي كل مشاكلنا بقت أغتصاب وتحرش، ومخدرات، وقلة أخلاق وسلوك وعدم وعي في حاجات كتير، زي معاملة أطفالنا، نقول عايزين تبرعات للعيانين، يقولك بيحطوا الفلوس في جيبوهم، ومعندناش جمعيات خيرية، مع أن شرع ربنا والقانون وبتصريح جمع المال العام، يقول ناخد 10%، نطلع ناس على الشاشة، يقولوا بتتاجر بيهم، سوء النية يقول أننا فقدنا الثقة في كل حاجة”.

 

View this post on Instagram

 

سبب اعتزالي الاعلام .. الجهل #reham_saeed

A post shared by Reham Saeed (@rehamsaidofficial) on Sep 8, 2019 at 7:24pm PDT

وفي وقت سابق، أثارت الإعلامية غضب الجمهور المصري والعربي، بسبب تصريحاتها الجريئة عن مرضى السمنة المفرطة، وقام المجلس الإعلى للإعلام بالتحقيق معها، ليصدر بعدها قرار بمنع الظهور على الشاشة لمدة عام كامل.

“بعد الحكم عليها”.. ريهام سعيد: “أنا ضيعت 16 سنة من عمري بسبب الست المصرية” (فيديو)

تابع مواقعنا