الخميس 25 أبريل 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

تسريب لعناصر الجماعة: “الإخوان زبالة.. واحنا ضيعنا كل الفرص وبنعلب في الوقت الضايع” (فيديو)

القاهرة 24
تقارير وتحقيقات
الثلاثاء 01/أكتوبر/2019 - 09:41 م

عرض الإعلامي خالد أبو بكر، مقدم برنامج “الحياة الآن” المذاع عبر شبكة تلفزيون الحياة، تسريب صوتي لأسامة عمر، أحد أعضاء جماعة الإخوان، مع أحد المسئولين بها.

وكشف التسريب الصوتي، خطة قيادات الإخوان لتهريب عناصرها من مصر إلى السودان، وسباب أسامة عمر للجماعة ووصفهم بـ”الزبالة”.

وقال المسئول بالجماعة: “لينا زمايل قالولنا أن فيه ناس قالتلهم شوفولكم سكة واهربوا عن طريق السودان، وأن دى أوامر من الناس الكبيرة، وأن كل واحد يجهز حاله ويلم عزاله عشان يهرب عن طريق السودان، فأنا قولتلو أنت جبت الكلام دا منين، قال في ناس قالت لينا واحنا بنجهز حالنا ونمشي”.

وأوضح المسئول، أن وجهة الإخوان للهروب هي للسودان، مبينًا أنها “أمان وأحسن من هنا”، موجهًا بضرورة تحرك أكبر عدد إلى السودان هربًا من مصر.

ورد عليه أسامة عمر: “مصر صحيح مافيهاش أمان بس هيعملوا ايه في السودان؟.. فكرة غير صائبة إلا إذا كان حد مهدد يروح أي حته”، وتابع: “هناك في السودان مش سهل زي ما أنت متخيل يعني.. الإخوان طلعوا زبالة”.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=11&v=nZcuAgFLKRs

ولفت المسئول في الإخوان، إلى حالة الإحباط التي أصابت الجماعة بعد فشلها، ليرد عليه أسامة عمر: “كل واحد شايف الصح يعمله مع نفسه ومفيش حاجة هتحصل ترفع من معنوياتكم وكله فركش”.

وأضاف القيادي الإخوان، أن هناك دعوات لعزل السيسي يوم 20 سبتمبر، ليرد عليه بسخرية أسامة عمر قائلًا: “يا سلام هنقوله امشي هيمشي، احنا ضيعنا كل الفرص وبنعلب في الوقت الضايع”.

وأردف عمر: “مفيش رجالة كبيرة دول شوية زبالة وكل واحد بيشوف مصالحه”، ردًا على سؤال المسئول بالجماعة: “بالنسبة للرجالة الكبيرة هيسيبوا الناس كده؟”.

تابع مواقعنا