الخميس 25 أبريل 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

تعرض لهجوم وسب.. محمد شردي يشتبك مع “الإخوان”: حرفوا كلامي.. وأنا داعم للدولة المصرية

القاهرة 24
أخبار
الأربعاء 23/أكتوبر/2019 - 07:06 م

هاجم الكاتب الصحفي، محمد مصطفى شردي، بعض المواقع الإلكترونية التابعة لجماعة الإخوان، بعد تحريف ما كتبه حول سوء الاستعداد لموجة الأمطار التي شهدتها بعض المناطق في مصر، أمس الثلاثاء.

وقال شردي في تصريحات لـ”القاهرة 24″، إن مواقع محسوبة على جماعة الإخوان، حرفت المنشور الذي كتبه على “فيس بوك”، واستعملته باعتباره هجومًا على الدولة المصرية.

وأضاف الكاتب الصحفي، أن الأبواق الإعلامية لجماعة الإخوان، دائمًا ما تصطاد في الماء العكر، وتحاول جاهدةً لإثارة الأزمات المتلاحقة، مبينًا أن حديثه عما تسببت فيه أمطار أمس، كان الهدف منه الصالح العام وليس الهجوم على أحد.

وأكد محمد مصطفى شردي، على أنه أكثر من واجه وانتقد جماعة الإخوان، ودائمًا ما يقف ضدهم، مشددًا على دعمه للدولة المصرية ونظامها السياسي.

ودخل البرلمانى السابق فى اشتباك مع مواقع إخوانية وصفحات محسوبة على الجماعة، ونشطاء من التنظيم بعد استغلال منشوره سياسيا للتوجيه والتسخين والحشد وهو ما رفضه الإعلامى الشهير الأمر الذى وصل إلى تعرضه السب و القذف جراء موقفه.

يُذكر أن شردي كتب منشورًا عبر صفحته على “فيس بوك” قال فيه: “بصوا بقى، أنا ساكت تماما وكافي خيري شري، بس الناس المعرضة اللي خارجة علينا بصور أعاصير ومدن غرقانه وبلا أزرق وبتقول عادي بيحصل، اسمحولي أقول لكم لا وألف لا وكفاية تعريض بقى وكفاية شماعة إن الإخوان بيستغلوا الموقف، يعني نستحمل الغلط والفساد والتخطيط السيء علشان بعبع الإخوان بتاعكم، الشعب بقى بيهرج وينكت عليكم”.

وتابع شردي: “وبعدين تعالى منك له، الصور اللي بتنزلوها دي لأحداث خارقة في بلاد مستعدة للحاجات العادية، احنا بقى المطار غرق والشوارع غرقت من ساعتين مطر، فوقوا احنا بتفرج على فيديوهات لناس نازلة باللباس تعوم في النفق مش عارف ليه! يعني حتى التصريف العادي مش عاملين حسابه وفي طرق جديدة مصروف عليها مليارات من جيوبنا انهار أجزاء منها”.

وأردف: “وماحدش يطلع يقولي إنهم بيشتغلوا، الشغل له أصول وله دراسات والطرق لها ميل وفيه حاجة اسمها بلاعات، واللي حيقول إن ده مابيحصلش إلا كل فترة طويلة والاستعداد له حيكلفنا أقوله اتفرج على الشوارع والطرق القديمة من أيّام محمد علي يا روح أمك يعني كان استعدادهم غلط ؟! شوفوا نظام الصرف القديم للعاصمة يا معرض منك له والبناء الذي عاش وتحمل حتى اليوم وقارنه بالعك اللي بنشوفه النهاردة”.

واختتم شردي حديثه: “من حقنا أن نطالب بمحليات شغالة ويتم دعمها بإمكانيات ومن حقنا نقول فين أم البلاعة، يعني منتكلمش ولا نعبر ولا حتى نتريق على الخيبة التقيلة، جتكم القرف كلكم واتنيل منك لها ونقطونا بسكاتكم لإن احنا مش مستحملين تعريض أكتر من كده.. يا معرضين”.

تابع مواقعنا