الإثنين 29 أبريل 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

السيسي: “اللي بتشوفوه حلمت بيه وأنا صغير.. ولما جيت مكاني جريت على حلمي” (فيديو)

القاهرة 24
أخبار
الثلاثاء 03/ديسمبر/2019 - 12:08 م

استنكر الرئيس عبد الفتاح السيسي، تقاعس المصريين على الطموحات والأحلام، بقوله: “إيه يا مصريين بطلتوا تحلموا ولا إيه”، وذلك على هامش افتتاح مدينة الأثاث في محافظة دمياط.

وأضاف السيسي خلال كلمته في افتتاح عدد عدد من المشروعات القومية بدمياط، أن مدينة الأثاث في الأصل كانت مجرد حلم، وبالعزيمة والإرادة اليوم نفتتحها، بقوله: “ده كان حلم زيه زي فيروس سي”.

وتابع الرئيس السيسي: اللي بتشوفوه حلم حملته من وأنا صغير من 30 أو 40 سنة كنت بحلم، وكان نفسي الناس على الرصيف معانتهم تنتهي.. ولما جيت في مكاني جريت على الحلم وربنا مكني”.

السيسي للمصريين: “هي الناس بطلت تحلم ليه؟”

واستكمل:”إحنا مغيرناش كتير في تطوير الأثاث، لأننا نهدف إلى استهداف السوق العالمي، فيه دول معينة الناس كلها بتروح عشان تديب منها كل حاجة”.

وشدد على أصحاب الورش ضورة العمل والإنتاج وترك تصدير الأزمات، متابعًا: “لن تنتهي المشاكل ودورنا التصدي للمشاكل وحماية الصنعة، ومبقولش كده عشان الورش تحتل أو الناس تاخدها، وهي لا بتاكل ولا بتشرب، وفيه تصور لسه مخلصتش في المصانع في دمياط”.

وأردف: “فيه ناس بتقول أدينا أرض وإحنا نعمل ونعمل.. أنا بقولها على الهواء، أن مش مع إني أدي أراضي للناس وكل واحد يعمل اللي هو عاوزة وعلى هواه، لأ أنا مع أننا نمسكها وإحنا عندنا خطة ونعمل الموضوع زي الكتاب ما قال”.

السيسي يفتتح عدداً من المشروعات القومية في محافظة دمياط

يفتتح الرئيس عبد الفتاح السيسي، عددًا من المشروعات القومية الجديدة، على أرض محافظة دمياط، بحضور عددًا من الوزراء والقيادات التنفيذية والشعبية.

وصل منذ قليل، الرئيس السيسى، إلى مقر افتتاح تلك المشروعات الجديدة، وكان في استقباله المهندس مصطفى مدبولي، رئيس الوزراء، ومحافظ دمياط.

السيسى يصل محافظة دمياط لافتتاح عدد من المشروعات الهامة

يُذكر أن الرئيس عبد الفتاح السيسي، يفتتح اليوم الثلاثاء، عددًا من المشروعات التنموية والخدمية في محافظة دمياط، أبرزها مدينة دمياط الجديدة للأثاث، على مساحة 330 فدانًا، ومحطة البضائع متعددة الأغراض في ميناء دمياط، وفندق اللسان برأس البر وهو أكبر فندق بالمحافظة وأول فندق في الدلتا، وتم تشييده بمنطقة التقاء البحر والنهر بأحد البقاع الساحرة على مستوى العالم، على مساحة 4200م2 ويضم 142 غرفة و15 جناحًا، وتديره واحدة من كبرى الشركات العالمية المتخصصة في إدارة الفنادق.

ويفتتح الرئيس السيسي أيضًا، مركز التعليم المدني للمؤتمرات ومحطة كهرباء غرب دمياط، والتي تعد جزءًا من إنهاء أزمة الكهرباء بالمحافظة وتوسعات محطة الصرف الصحي في رأس البر، وعددًا من مشروعات الإسكان منها مشروع دار مصر والإسكان الاجتماعي.

تابع مواقعنا