الجمعة 26 أبريل 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

فرقة المدفعجية تتحدى نقابة الموسيقيين: إحنا ورانا شعب ومكملين (بيان)

القاهرة 24
أخبار
الأربعاء 19/فبراير/2020 - 01:29 ص

أصدر فريق المدفعجية أحد فرق المهرجانات الشعبية بيان للرد على قرار نقابة المهن الموسيقية برئاسة الفنان هاني شاكر بمنعهم عن الغناء فى كافة الحفلات.

وكتب فريق “المدفعجية ” فى بيان تم نشره عبر حسابهم بموقع التواصل الإجتماعى” الفيس بوك”: ” احنا المدفعجية من ساعت ما بدءنا واحنا بنطور في المزيكا لفينا مصر بيها ولفينا العالم بيها وفرحنا الناس في أفراحهم وحفلاتهم حتي اللي بيسمعنا في العربيه احنا وغيرنا بيفرحوا ويتبسطوا عمرنا مازعلنا حد وهنكمل بيكو وليكو ولسه عندنا كتير”.

 

وتابع الفريق:” ناس كتير طلعت اتكلمت وهاجمت وقالوا علينا اللي مش فينا، وشتموا فينا احنا كلنا متعلمين وجامعين وأهلينا ربونا بالإحترام والتقدير والأصول احنا ضد اي حد يقول كلمه غلط في المهرجان مش بنأيد الغلط بس المفروض اللي يغلط يتحاسب لكن التعميم غلط في حد ذاته مثلا لو حد قتل يتحبس المخطىء  لكن التعميم غلط مش صح واحنا كمدفعجية مكملين ومش هنوقف غنا احنا ورانا شعب مش جمهور وهنكمل بيكو وعشانكوا وكل حد فرحناه عارف الكلام ده كويس”٠

 

وأضاف الفريق :” المهرجان اكبر قاعده جماهريه في مصر وعمرو ما هيموت شكرا لجمهورنا اللي بيساندنا ودايما في ضهرنا وشكرا ليكوا أنكم دايما في ضهرنا وانتوا السبب في شهرتنا ووجودنا وبيكو مكملين”.

عقب قرار المنع من الغناء.. عمر كمال يوضح مصير حفلاته خارج مصر (فيديو)

قرار نقابة المهن الموسيقية

وفي وقت سابق، قال الفنان هاني شاكر، نقيب المهن الموسيقية، إن القرار الذي أخذه بشأن وقف مطربي المهرجانات نهائي ولا رجعة فيه، وجاء ذلك بناءً على مطالب الجماهير.

 

وأكد نقيب الموسيقيين، في مداخلته مع برنامج “على مسئوليتي” الذي يقدمه الإعلامي أحمد موسى، أن هذا القرار جاء نتيجة الكلمات غير الأخلاقية التي ظهرت في غناء كل من عمر كمال وحسن شاكوش، في حفل عيد الحب باستاد القاهرة الدولي يوم الجمعة الماضية.

 

كما أشار إلى أنه نوّه من قبل على حسن شاكوش بأن يحذف جملة “أشرب خمور وحشيش” من الأغنية، ولا يغنيها أمام جماهير، ولكنه لم ينفذ ذلك، مؤكدًا أنه فوجئ بظهوره في أحد البرامج المعروفة وهو يغنيها، مشددا على دور الإعداد الذي غاب عندما لم يحذف الجملة، وتركها تدخل بيوت المصريين.

عاجل.. حمو بيكا يقاضي هانى شاكر لوقف قرار منع مطربي المهرجانات من الغناء (مستند)

 

رانيا يوسف عن منع مطربي المهرجانات: “بسمع بنت الجيران.. واللي مش عجباه ميسمعهاش”

 

حمو بيكا بعد استفتائه بإلغاء المهرجانات على الفيس بوك: “إحنا ولاد ناس ومتربيين” (فيديو)

 

 

تابع مواقعنا