الجمعة 29 مارس 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

فيجو الدخلاوي: “عملنا نجاح كبير وفوجئنا بالانقلاب علينا” (فيديو)

القاهرة 24
أخبار
الإثنين 24/فبراير/2020 - 01:56 ص

قال “فيجو الدخلاوي” موزع أغاني مهرجانات، خلال مداخلة هاتفية  لـ”القاهرة الآن” الذي تقدمه الإعلامية لميس الحديدي بقناة العربية،: “إحنا شباب بسيط جدًا، وعملنا نجاح كبير وفوجئنا بالانقلاب علينا، وأنا بعترف إن هناك ألفاظا خارجة ولازم نعمل حساب أمهاتنا وبيوتنا”.

https://www.facebook.com/108903100459975/posts/200310584652559/

“يوتيوب” يمنح حمو بيكا وفيجو الدخلاوي جائزة المليون مشترك (صورة)

وأضاف قائلا: “إحنا ناس بسيطة جدًا وكلنا من منطقة واحدة وإتجمعنا سوا ونجحنا مع بعض وبناكل عيش، وبعد لما وصلنا للي وصلنا ليه من نجاح كبير فوجئنا بانقلاب الناس واتهامنا بترويج ألفاظ نابية”، وتابع “عملنا حاجات حلوة زي “وداع يادنيا وداع ” “رب الكون ميزنا بميزة “، وماحدش واخد باله من الحاجات الحلوة “.

وتحدث “فيجو الدخلاوي”: ” أي مهرجان ناجح بينسبوه ليا على طول لإني ناجح”، وعن أسباب اسم” الدخلاوي” قال: “أنا  اسمي أحمد وتم إطلاق لقب “فيجو ” نسبة إلى اللاعب الإسباني “فيجو” حيث كنت أرتدي تشيرتاته دائما، وألعب بها الكرة، فأطلق عليا ولاد المنطقة الاسم ده”.

من جانبه علق الفنان حلمي عبد الباقي، عضو نقابة المهن الموسيقية، قائلا: “يا فيجو المشكلة ليست في تركيبة المزيكا نفسها لان فيها حرية لكن كل تحفظاتنا على الكلمات النابية.. أنا مش ضد المزيكا نفسها وأنا كمواطن عادي مزيكتكم دي بتعملي مود حلو لكن أنا ضد الألفاظ، والمشاهدات على اليوتيوب لايمكن أن تكون مقياسا”.

ورد فيجو قائلا: “المهرجانات القديمة كان فيها بعض الألفاظ المستقاه من فيلم أمير كرارة منذ ما يقارب العامين وكانت إفيه “أمك صاحبتي”.

معترفا بوجود أغان تحمل ألفاظًا هابطة، متابعا: “زمان كان الشباب بس بيسمعونا دلوقتي فيه ناس كتيرة بتسمعنا أمهاتنا وفي بيوت الناس والأفراح ولابد أن تنتقى الكلمات خلال الفترة القادمة”.

فيجو الدخلاوي يكشف لـ “القاهرة 24” تفاصيل تعاونه مع نيكول سابا (صورة وفيديو)

 

 

تابع مواقعنا