الخميس 25 أبريل 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

شركة عقارية تستغل “عاصفة التنين” لتروّج لشقق وفيلات لديها “مابتغرقش عشان متأسسة صح”

القاهرة 24
أخبار
الجمعة 13/مارس/2020 - 03:01 ص

هجوم كبير تعرضت له شركة لبيع العقارات بالعاصمة الإدارية الجديدة، والتى روجت بعدة منشورات عبر صفحتها على موقع التواصل الاجتماعى “الفيس بوك” أبرزها (عايز تشترى يبقى مفيش قدامك غير العاصمة الإدارية.. كلمة السر البنية التحتية.. اضمن سلامتك انت وأولادك).

إعلان تلك الشركة، صاحبة العبارات التى أثارت غضب أغلب من قاموا بالتعليق على منشور الترويج للوحدة، خاصة أن الصفحة نشرت منشورا كان مضمونه “مهما كان قوة المطر العاصمة مبتغرقش عشان متأسسة صح.. البنية التحتية وشبكات الصرف ومستوى الشوارع مع وجود البلاعات”.

الشركة لم تتوقف عن عرض صور للعمارات المعروضة للبيع، لكنها وضعت قائمة الأسعار وذكرت كل ده بسعر متر يبدأ من 9 آلاف جنيه، وبمقدم يبدأ من 100 ألف وأقساط حتى ٩ سنوات، وكمان مقدم الفيلات يبدأ من 300 ألف جنيه.

عمارات الشركة
عمارات الشركة

رواد موقع التواصل الاجتماعى بمجرد كتابة تلك المنشورات الدعائية، قوبلت الصفحة بسيل من الانتقاد خاصة أن أغلب شوارع محافظات مصر تعرضت للغرق نتيجة سقوط الأمطار، بجانب سقوط عدد من الضحايا نتيجة انهيارا منازل فى محافظات الصعيد.

وقال سامح حسان: “هو إنتم بجد تقصدوا بدا إعلان، وبتسوقوا بالغباء، والطبقية دي”، بينما علق أحمد محيي: “أول حاجة حتحصل إن الشخص بتاع الـmarketing لازم يترفد. زبالة في الفكر، إعلان بيستغل سوء أحوال الناس وفيه إهانة لشعب كامل ولدولة كاملة”.

عمارات الشركة
عمارات الشركة

وعلق محمد الغريب: “بتقول المتر بكام مش سامعك من الدي جى”، وذكرت هبة مصطفى: “لا هاتغرق مافيش حاجة بعيد على ربنا بس الصبر حلو”.

وقال محمود حسين: “المفروض البنية التحتية بتكون للغني والفقير، وتكون على مستوى الدولة كاملة، مش تكون لناس معاهم فلوس والفقير يغرق عادي”.

 

تابع مواقعنا