الجمعة 26 أبريل 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

حمو بيكا يغير مسار مهنته للنقاشة: “مبقاش فيه فلوس والمهرجانات مبقيتش جايبة همها” (فيديو)

القاهرة 24
فن
الثلاثاء 24/مارس/2020 - 12:51 ص

اتجه مطرب المهرجانات حمو بيكا لوظيفة النقاشة، وبدأ بنقاشة شقته استعدادًا لزواجه، وذلك بدلًا من غناء المهرجانات، وأعلن أنه لا يمتلك المال كي يتزوج ولا يستطيع مواكبة غلاء الأسعار.

وظهر في مقطع فيديو عبر صفحته الفنية على موقع التواصل الاجتماعي “فيسبوك”، مرتديًا “التريننج”، وبدأ العمل في نقاشة منزله، ويطالب بالمساعدة، قائلًا: “اللي عاوز يعمل واجب مبقاش فيه فلوس، ازاي أنا خدمت كل الناس ومش لاقي حد يخدمني، مفيش صنايعية هنا خلاص ربنا تاب علينا، مبقاش فيه فلوس، وطول ما مفيش فلوس مفيش صنايعية هتدخل هنا”.

وأضاف: “أنا نقاش وكل حاجة، والمهرجانات مبقيتش جايبة همها اليومين دول، فاحنا شغالين نقاشين اليومين دول ودا الشغل الجديد اللي عاوزنا يقولنا، مفيش شغل، فيه جواز، خلاص عاوز اتجوز، والصنايعية بقوا عاوزين 70 ألف و 80 ألف، ليه احنا بنصنع الفلوس تحت السلم؟؟، هتجوز على كدا”.

وأعلن مؤخرًا خطوبته بفتاه ما، ونشر صورة تجمعه بها واتضح جليًا كمية ذهب كثيرة الفتاة ترتديها في الشبكة، وعلق هو على الصورة، وقال: “محدش هيقولى ألف مبروك.. بيكا بيفرح”، وانهالت عليه التعليقات المباركة من قبل الجمهور متمنين له النجاح، وبعضها انتقد كمية الذهب.

وجاء وقف الحال الذي يتحدث عنه بيكا، بسبب منع نقابة المهن الموسيقية  برئاسة الفنان هاني شاكر له من الغناء في الأفراح أو الفنادق أو الملاهي الليلية أو أماكن عامة أو التعامل معهم، بالإضافة إلى 25 مطرب آخر، وبعد فترة أنشات شعبة للغناء الشعبي، ومنها تبيح بعض ألوان الغناء الشعبي ولكن تحت رقابتهم.

حمو بيكا يتعرض لوعكة صحية وينشر صورة من المستشفى (صورة)

وحصل بيكا مؤخرًا على الدرع الذهبي من موقع الفيديوهات الشهير “يوتيوب” وذلك لإن القناة الخاصة به تخطى عدد المشتركين بها حاجز المليون مشترك، والمتابع له. 

تابع مواقعنا