الجمعة 29 مارس 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

ميار الببلاوي تعلق على أزمتها مع نشوى مصطفى واعتزالها التمثيل (فيديو)

القاهرة 24
فن
الأحد 05/أبريل/2020 - 08:25 م

أثارت الداعية والفنانة ميار الببلاوي جدل عبر مواقع التواصل الاجتماعي بسبب مشادة جرت بينها وبين الفنانة نشوى مصطفى عن الفنانة والراقصة دينا، أمام الجمهور.

وظهرت الببلاوي في بث مباشر بعر حسابها الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي “فيسبوك” بحجابها، وردت على منشور نشوى مصطفى وخاصةً بشأن اعتزالها التمثيل، فقالت: “أنا بقدر شغل زمايلي، وأنا معتزلتش التمثيل ومازلت بنتمي لنقابة المهن التمثيلية، وبفخر بالأعمال اللي قدمتها حتى الآن”.

وأضافت: “أنا مبعاديش حد من زمايلي، أنا لما سألت مين معايا مقولتش مين معايا ضد زمايلي، لكن كان قصدي مين معايا إن رمضان شهر الطاعة والعبادة والعطاء وكلنا نتكاتف ونتحد ونتضرع إلى الله”.

أما عن حقيقة عملها في شهر رمضان الكريم، فقالت: “الناس بقى اللي قالت اني عملت كدا عشان مشتغلتش في رمضان، اللي يعرفوني هيعرفوا إني مبشتغلش في رمضان أبدا، أكتر من برنامجي لا لإني بحتسبه دعوة لله”.

“أتقي الله”.. القصة الكاملة لهجوم نشوى مصطفى على ميار الببلاوي بسبب دينا

وتعود تلك المشادة في الحديث، عندما نشرت الفنانة دينا صورة لها وأشارت إلى أنها مضطرة إلى العمل في وسط الظروف الراهنة لتنهي أعمالها في الموسم الرمضاني، وردت عليها ميار في منشور عبر صفحتها، وقالت: “بجد مقدرين تضحياتكم الفظيعة في سبيل شهر ربنا شهر الرحمة والمغفرة والصلاة والصوم والذكر إنكم مصممين تضيعوه علينا، كان رمضانكم غير رمضانا استغفر الله كان رمضان مش هيبقى رمضان من غير المسلسلات والمسابقات واللهو اللي أغضب ربنا علينا”.

وذلك استفز الفنانة نشوى مصطفى فردت عليها في منشور خاص على حسابها على “فيسبوك”، وقالت: “لاحول ولا قوة إلا بالله إيه ده؟ هو أنتي ياميار أعتزلتي التمثيل ؟ أصلك لحد قريب كنت عارفة أنك بتمثلى عادي حتى لو في رمضان، وبعدين الممثلين يضيعوا عليكي رمضان ليه؟ انتي عاقلة بالغة وبعدين ياستي أجتهدي وقاومى زمايلك الشياطين اللي بيلهوكي عن عباداتك علشان الجهاد ثوابه كبير ربنا يرزقك الجنة ويهدي زمايلك الأشرار، ياميار حرام تستعدي الناس على زمايلك وتقولي للناس مين معايا”.

وتابعت: “عيب والله ده أنتي كلتى معاهم عيش وملح، أدعي بالهداية لكن غيبة ونميمة لاء، كوني قدوة وسيبك من لم اللايكات، وادعي ربنا يتقبل طاعاتك ويغفر لك ذنوبك غفر الله لنا ولكي، وعلى فكرة شيلي صورة دينا علشان حرام عليكي ده بيسمى في الإسلام غيبة لإنها ماتعرفش أنك حاطه صورتها وبعدين أتقي مكر الله ياميار إن مكر الله شديد لاتزكوا أنفسكم هو أعلم بمن أتقى، والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته”.

 

تابع مواقعنا