الإثنين 06 مايو 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

عفاف شعيب ردًا على ابنة أسامة أنور عكاشة: “بنحضر مسلسل ملوش علاقة بالشهد والدموع”

القاهرة 24
أخبار
الأربعاء 15/أبريل/2020 - 06:02 م

ردت الفنانة عفاف شعيب، على إعلانها التحضيرات للجزء الثالث من مسلسل الشهد والدموع، والذي تسبب في غضب أبناء الكاتب الراحل أسامة أنور عكاشة مؤلف العمل، والذين شددوا على رفضهم القطعي لتقديمه، وفشله مثل مسلسل ليالي الحلمية.

وصرحت شعيب لـ”القاهرة 24″، أن هناك تحضيرات منذ فترة طويلة لتقديم مسلسل يكون امتدادًا للأجزاء السابقة من الشهد والدموع، ولكن يكتبه المؤلف سليمان زياد أحد تلامذة أسامة أنور عكاشة، وعرضنا الفكرة على أسرة الراحل، ورحبوا بها وطالبوا بقراءة الحلقات، وبالفعل أحضرناها لهم، ثم اقترح ضرورة مشاركة مؤلف آخر في العمل، ليتقابل بالرفض لأن الكاتب الكبير سبب النجاح وكل شيء يرجع له.

وتابعت: “واتفقنا على تغيير اسم المسلسل، خاصة أنه يتضمن اختلافات كبيرة عن المسلسل الأصلي، لأن هناك أشياء كثيرة تغيرت لأنه عرض من 35 عامًا، والطبيعي الأحداث تكون مختلفة، ومنذ حينها ويتم العمل على المسلسل وكأنه منفصل تمامًا عن الشهد والدموع وذلك احترامًا لأسرة الراحل”.

ابنة أسامة أنور عكاشة تستاء من تحضيرات الجزء الثالث لمسلسل الشهد والدموع: “مش هنسكت”

وفي وقت سابق، قالت الإعلامية نسرين أسامة أنور عكاشة، إنها مستاءه من تحضيرات الجزء الثالث لمسلسل والدها الشهد والدموع، دون علم العائلة.

وكتبت على حسابها الشخصي بـ”فيس بوك”، قائلة: “يافتاح ياعليم.. صحيت من النوم على خبر غريب جدا، عن تصريح الفنانة عفاف شعيب في أحد البرامج عن التجهيز للجزء الثالث للشهد والدموع اللي هيعجب الجمهور أوي، والحقيقة كتر ألف خيرهم ذاكرين في متن الخبر إن الشهد والدموع كتبها أسامة أنور عكاشة، بالنسبة لولاده اللي لسه عايشين وكلمتهم الفنانه عفاف شعيب عشان تستأذن في عمل جزء تالت وهم رفضوا “.

وتابعت: “مدام عفاف كلمتنا.. وأنا وأسرتي رغم عدم رغبتنا في اكمال العمل ده تحديدا. وتكرار مأساة الحلمية، قلنالها خلاص نقرا حلقات وبناءًـ عليه نرد (وده عشان مانزعلش حد من المحترمين اللي حابين يعملوا جزء ثالث وأهم كلهم برضه حبايب أبويا وعشرة وكده) وبالفعل قرينا والمستوى مكانش كما المأمول وردينا وقلنا لا بلاش وإنتهى.. إيه بقا؟”.

واختتمت: “عندي فضول استكشف أسباب الجرأة العجيبة في النزول بخبر زي ده!! ومع إحترامي الشديد للجريدة اللي حاطه المانشت العظيم ده مش كان مفروض برضه يسألونا الاول قبل ماينزل الخبر؟، عموما أنا وأسرتي بنقولها صريحة أهو… لا في اتفاق على شهد ودموع جزء ثالت ولا هنسكت لو ده حصل بدون الرجوع لينا.. أنا بقالي فترة مش مرتاحة لحاجات كتير وساكتة.. بس في حاجات مايتسكتش عليها، أسامه أنور عكاشة مماتش على فكرة”.

 

تابع مواقعنا