• بحث عن
  • بلاغ للنائب العام ضد داليا البحيري لتطاولها على عمال اليومية والفقراء (فيديو)

    محمد سمير

    تقدم سمير صبري، المحامي، ببلاغ للنائب العام ضد الفنانة داليا البحيري، لتطاولها على عمال اليومية والفقراء.

    وقال صبري في بلاغه، أنه على سند من القول من أن : المبلغ ضدها قد نشرت عبر صفحتها الشخصية بموقع التواصل الاجتماعي (فيس بوك) على خلفية الإجراءات التي اتخذتها الدولة المصرية، للحد من انتشار فيروس كورونا المستجد منشورًا هاجمت فيه العمالة اليومية والفقراء بل وتطاولت عليهم وأهانتهم.

     

    View this post on Instagram

     

    A post shared by Dalia Elbeheri Official (@daliaelbeheri) on

    بعد الهجوم عليها.. داليا البحيري: “أول من دعمت العمالة غير المنتظمة.. والحظر الكامل عشان اللي نازلين يعملوا شوبينج” (فيديو)

    فقد جاء بالمنشور سالف الذكر : ” ياااااريس ، مبقاش أنا محبوسة في البيت أنا وأهلي داخلين على 36 يوم وزينا ، ناس محترمة كتير ولولا قدر الله حد فينا تعب مانلاقيش سرير في مستشفى عشان واحد حيوان كان مقضيها خروج بيتفسح ولا كان على باله اللي احنا فيه … حظر كامل يا ريس لو سمحت ارجوك واللي حيقولي العمالة اليومية حديله بالشبشب على بقه أنا فاض بيا !!! أولاً معظم المؤسسات الخيرية وبقول معظم مش كل بدأوا يشحتوا عليهم من قبل ما رمضان يبدأ فمحدش يقولي مش حيلاقوا يأكلوا وكتير منهم بنتحايل عليهم يشتغلوا أصلا طول السنة !!! خلينا صادقين مع نفسنا شوية كده والنبي !!! واللي بيشتغلوا في مصانع على عيني وراسي يتعملهم إقامة داخل محل عملهم !!!! غير كده إحنا رايحين في داهية … ولحد دلوقتي ماشيين بستر ربنا ومجهودات الدولة العظيمة اللي اتعملت في الأول … بس والله العظيم ده شعب ملوش كتالوج ده لازم يتربط في رجل السرير مش يتحبس بس !!!!”.

    داليا البحيري: “قاعدة البيت خلتني أعمل كشري وبسبوسة مع أني مابدخلش المطبخ” (فيديو)

    وأضاف المحامي، : أن ما جاء بالمنشور سالف الذكر يشكل أركان جرائم إثارة الفتنة بين أبناء المجتمع الواحد والتطاول على عمال اليومية والفقراء وإهانتهم.

    وطالب صبري، بالتحقيق فيما ورد ببلاغه وإحالة المبلغ ضدها للمحاكمة الجنائية العاجلة، مقدما حافظة بالمستندات المؤيدة لبلاغه.

    الوسوم

    اترك تعليقاً

    لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

    زر الذهاب إلى الأعلى

    إغلاق