رئيس التحرير
محمود المملوك

السيسي: “هل في حد من رجال الأعمال مستعد يعمل طرق وأنفاق بتكلف مليارات؟”

القاهرة 24

وجه الرئيس عبد الفتاح السيسي، حديثه أثناء افتتاح محطة معالجة مياه الصرف بالمحسمة في الإسماعيلية، إلى رجال الأعمال والمستثمرين في مصر.

وقال الرئيس: “هل في حد من رجال الأعمال والمستثمرين مستعدين يعملوا طرق زي شرم الشيخ أو طابا أو انفاق زي اللي بنتكلم عليها وبتكلف مليارات كثيرة”.

واستطرد: “مهتمين بتعمير سيناء وتجتذب جزء من حجم السكان في الدلتا والصعيد.. مين يدفع 600 مليار جنيه لتدشين بنية أساسية؟.. احنا بفضل الله منتبهين قوي للمسئوليات اللي ربنا حطها في رقبتنا لبلدنا.. اتمنى رجال الأعمال يكونوا موجودين معانا ويشاركونا في المشاريع اللي تم تنفيذها”.

وأردف: “مش بقولك تعالى أعمل مشروع بل تعالى شارك في إدارته والعوائد اللي جاية منه.. مستعد أخلص مشاريع قد كده 100 مرة”.

وفي سياق متصل، قال الرئيس عبد الفتاح السيسي، إن الدولة المصرية حريصة على تأمين العمال في مواقع العمل المختلفة، ضمن إجراءات الدولة لمواجهة فيروس كورونا المستجد.

وشدد الرئيس خلال افتتاح عدد من المشروعات القومية بسيناء، وأبرزها انتهاء أعمال الحفر بنفق الشهيد أحمد حمدي 2، على توفير التأمين اللازم للعمال في مواقع العمل المختلفة، قائلًا: “حرصنا على توفير التأمين اللازم في كل مواقع العمل المختلفة وهنأمن العمالة أكثر بالتنسيق مع وزارة الصحة والشركات ووزارة الدفاع.. أي حد عاوز يشتغل من فضلك اطلع على العاصمة ورشيد والعلمين في شغل”.

وتطرق الرئيس للحديث عن الأعمال في كوبري العروبة، متابعًا: “جاتلي شكوى في كوبري العروبة.. قالولي خلي الناس تبطل شغل بالليل قلتلهم والله العظيم الدق في دماغي 24 ساعة بس أنا مش هبطل”.

وأكد الرئيس أن الحكومة تعمل ليلًا ونهارًا من أجل معدلات النمو التي كنا نحلم بيها، مشددًا على إصراراهم على العمل بذات المعدلات وأكثر.